Laksam

Aku berjaya buat laksam hari ni. Sebelum solat subuh dah keluarkan ikan tenggiri dari peti sejuk. Kul 7.30 rebus ikan. lepas tu terus tenggek kukus, mendidihkan air. Bancuh 1/2 kampit tepung beras dengan 1 sudu tepung gandum. Buang tulang ikan, tumbuk. Lepas tu tumbuk lada hitam, bawang merah dan sedikit halia. Aku masak kuah laksam, sambil kukus tepung beras tadi atas tudung periuk. Mula2 keras sikit kot, dia pecah bila gulung. tebal sangat kot. aku tambah sikit air. dah cair lah pulak. pastu tambah sikit tepung gandum. jadi. seronok gulung dan potong2. untuk ulam, aku hiris timun, lobak dan kacang panjang. taugeh yang aku beli semalam busuklah pulak, tak jadi masuk taugeh. punyalah lama aku masak, pukul 8.45 baru siap. tapi oklah. taklah suami kata masak pagi tapi makan tengahari. lain kali boleh buat lagi. makanan yang cukup lengkap, ada protin, kaborhidrat, serat, mineral dan juga vitamin. aku suka sebab suami suka.

Jangan baca......

Layan Jangan, Lawan Pun Jangan

May 21st, 2008 by Abu Saif 10:21 am

“Ustaz, bagaimanakah caranya untuk saya mengelakkan diri daripada bercinta semasa belajar? Apakah kaedah yang boleh digunakan?”, tanya seorang peserta kepada saya di dalam ceramah Aku Terima Nikahnya, anjuran Nisa’ WP tempoh hari.

“Oleh kerana kita sudah berbicara tentang kuasa cinta, maka saya berpandangan, cinta tidak boleh dilawan dan tidak boleh dilayan. Untuk menjadi mangsa kuasa cinta, tidak perlu melayan cinta, sebaliknya melawan cinta juga sama kesannya”, saya memberikan jawapan.

Saya bukan Profesor Serba Tahu yang ada jawapan untuk semua soalan. Maka jawapan-jawapan saya lebih kepada perkongsian. Mana yang baik, jadikan teladan. Mana yang buruk, jadikan sempadan.

Soal melayan cinta, memang tidak sukar melihat akibatnya. Sudah banyak kali saya perkatakan sebelum ini berkenaan kesan melayan cinta tanpa kebarangkalian cinta itu mencapai perkahwinan.

Tetapi soalnya kali ini ialah perbuatan melawan cinta.

Peserta tersebut bertanyakan kepada saya, apakah dengan mengelakkan diri daripada mendengar lagu cinta termasuk nasyid cinta, maka dirinya boleh terelak daripada terjebak ke dalam cinta.

Hakikatnya, cinta tidak perlu dilayan atau dilawan. Hanya dengan mengingatinya dengan cara apa sekali pun, seseorang itu sudah pun duduk di bawah pengaruh cinta. Mengingati cinta lalu melayannya, ada akibat yang kita sedia maklum. Mengingati cinta lalu melawannya, juga ada kesan yang tidak baik.

“Macam mana cara orang melawan cinta?”, saya bertanya.

Peserta tersenyum-senyum. Begitu juga dengan penyoal.

“Bercakap kasar dengan lelaki atau bercakap pedas dengan perempuan?”, saya mengemukakan cadangan tentang cara biasa melawan cinta.

MELAWAN CINTA

Biasa benar saya bertemu dengan muslimat yang mahu melawan cinta, bercakap dengan lelaki seperti seorang askar bertitah kepada anak buahnya. Kalau sekali pun al-Quran menganjurkan perempuan supaya jangan melunakkan suara ketika bercakap dengan lelaki ajnabi, tidak pula sekali-kali al-Quran mengajar alternatifnya begitu.

Cakap biasa sudahlah.

Jika sudah biasa bercakap kasar dengan lelaki kerana kononnya sedang memerangi cinta, lama-lama sudah bercinta dengan suami pun masih terbiasa bercakap kasar. Itu penangan melawan cinta.

Sama juga dengan yang lelaki.

Kalau melawan cinta itu caranya ialah dengan me’laser’ perempuan, bercakap yang pedas-pedas hingga teresak-esak setiap perempuan yang berurusan dengannya, hati-hati! Jangan pula selepas berkahwin nanti pun, bermulut pedas kerana pengalaman bujang menentang cinta, lebih lama dari pengalaman kahwin menyuburkan cinta.

MENGELAK CINTA

Habis, apa caranya untuk mengelakkan diri dari bercinta?

Oleh kerana lawan pun kena, layan pun sama… maka cara terbaik mengelakkan diri dari cinta di luar masa, ialah dengan MELUPAKANNYA.

Cara untuk melupakan cinta bukanlah dengan memikirkan cara melupakannya. Itu bukan lupa, tapi mengingati cinta secara melupakannya!

Sesungguhnya kaedah terbaik untuk melupakan cinta, ialah dengan menyibukkan diri dengan hal-hal lain yang lebih sesuai dengan masanya.

Sibukkan diri dengan pelajaran dan pengajian seoptima mungkin.

Sibukkan diri dengan kerja-kerja persatuan, aktiviti kemasyarakatan dan lain-lain kegiatan yang bersifat “memberi”.

Sibukkan diri dengan kerja dakwah, kerana dakwah bukan boleh berhasil terus dengan kesediaan. Ia memerlukan latihan, pendedahan, proses buat betul dan buat salah… dan zaman pelajarlah masa terbaik untuknya.

Apabila tiba masa untuk berumahtangga, barulah masukkan cinta dalam agenda ketika diri sudah pun biasa dengan kesibukan, iaitu realiti sebenar kehidupan yang jauh dari angan-angan.

ABU SAIF @ www.saifulislam.com
56000 Kuala Lumpur


Hah amacam, habis gak membacanya ye. Tahniah lah kerana terus membaca walaupun dah kata jangan baca. Biasalah manusia kan.. yang kita kata jangan tu, yang itulah beria2 dia nak ....

Gadisku, sayangilah dirimu...

Hari ini bagi "pep talk" kat budak2 perempuan tingkatan 1 dan 2. Kira-kira macam pendidikan seks jugalah. Isnin baru2 ni aku sempat dapatkan respon dari 24 orang pelajar tingkatan 2.
"Mengapa perlunya pelajar mempunyai special "boyfriend atau girlfriend" atau istilah budak2 sekarang "couple" Ini jawapan yang aku perolehi:-
1. nak menunjuk2
2. lelaki nak tunjuk dia matang
3. mendapat lebih sayang
4. menyahut cabaran
5. ikut trend
6. bosan - jadi perlu teman
7. terpengaruh
8. back up, kalau ada sape2 usik ada orang backing
9. luahan perasaan
10. suka sama suka, nak dianggap special, nak ada ikatan
11. menigisi masa lapang
12. mencari pengalaman baru
13. motivasi datang ke sekolah - bersemgat datang sekolah
14. memenuhi tuntutan semasa
15. mencari perhatian
16. tempat mengadu
17. tidak mahu ketinggalan zaman
18. tiada kasih sayng ibu bapa
19. berkongsi kasih sayang
20. masalah keluarga
21. melepaskan nafsu
22. teman belajar seks
23. untuk menambah masalah
24. perlu teman romantik

Satu persatu pendapt yang mereka utarakan, aku tulis pada papan putih. Nombor 22 tu sebenarnya tiada perkataan seks tapi aku sengaja tambah. Ada sorang pelajar perempuan bangun, " Cikgu saya bantah yang nombor 22 tu, kami cuma belajar je la, bukan belajar tentang seks." katanya.

Aku tanya"Habis tu yang duduk berdua-duaan rapat2 sambil pegang2 tangan dan sebagainya itu ape, boleh peluk2 cium2 lagi kat bas stand tu ape?, kan itu semua ke arah seks kan?"

Bengang dia. Mengaku kalahlah akhirnya, sebab banyak yang berlaku, yg bercouple memang seringkali menjurus ke arah perlakuan seks bebas.

Hari ini aku bacakan dapatan aku itu, ramai yang mengangguk setuju dengan pendapat itu. Justeru itu, anak2 gadisku! peliharalah kehormatanmu. Sayangilah dirimu, hargailah dirimu. ingatlah betapa sucinya dirimu. Kehadiranmu ke muka bumi ini disambut gembira ibu ayah dan seluruh keluarga. Hasil dari perhubungan mulia dan suci kedua ibu dan ayahmu. Jangan sekali kau nodai dirimu dengan membenarkan manusia bernama kekasih menyentuh dirimu. Yang berhak dan yang layak untuk menyentuhmu ialah suamimu saja, sabarlah menunggu detik itu.

Jangan sekali kau ikut kata hati dan runtunan nafsu. Jangan kau persiakan harapan ayah ibu agar kau pandai jaga diri. Kebebasan yang mereka beri bukan untuk kau rosakkan dirimu sendiri. Ingatlah anak2 gadis yang manis, "perempuan yang baik adalah untuk lelaki yang baik, manakala perempuan yang jahat ialah untuk lelaki yang jahat".

Apapun yang ingin kau lakukan mintalah keizinan kedua ibu bapamu, jangan kau bohongi mereka. Kalau mereka tak beri keizinan itu tandanya dirimu lebih selamat dan jauh dari maksiat. Rajin2lah baca Quran dan dirikanlah Solat.
video

Wahai lelaki!!!!

Kat mana silapnya? Kalau aku jadi emak budak tu, sedihnya tak terkira. Apalah dosa seorang ibu hingga seorang anak tanpa rasa segan silu, melakukan perkara sekeji itu. Hooooh... sedihnya..... Malunya..... Kat mana nak letak muka.

Aku selalu buat andaian, anak2 yang bermasalah kerana punya keluarga yang ada masalah, paling ramai ialah dari keluarga yang berpecah belah. Tapi yang ini dari keluarga ok. Ibu dan ayah, highly educated. SES ok. Jadi apa puncanya ya hingga seorang anak gadis tega melakukan perkara itu.

Kurangkah kasih sayang yang dia perolehi? Ibu dan ayah beri dia apa saja yang mampu diberikan. Dia ada bilik sendiri lengkap serba serbi. Dia punya seorang abang, jadi tak bolehlah nak kata dia mencari kasih sayang seorang bernama abang. Dia nak handphone, ibu ayah belikan yang paling canggih, siap build in camera. Tidak ada yang kurang dalam kehidupannya meniti usia remaja. Jadi apa puncanya?

Kenapa dia boleh bertindak sekeji itu? Hilangkah kewarasannya ketika itu? Tidakkah dia tahu itulah satu2nya maruah diri yang perlu dia jaga sebaik mungkin. Mana mungkin dengan title seorang kekasih saja, dia boleh gadaikan segala yang dia ada. Murah sungguh cintanya pada sang kekasih hingga sanggup dia menggadai maruah dirinya. Tak ada rasa malu langsungkah dia?

Hiiiii.... geram sungguh aku. Aku rasa nak belangkung je budak lelaki yang mengambil kesempatan itu. Dia tak fikir ke, dia dilahirkan oleh seorang perempuan. Kalau orang lain buat begitu pada ibunya, sanggupkah dia terima... ? kenapalah dia sanggup buat begitu terhadap kaum sejenis ibunya?...

Wahai lelaki.... Apakah ibumu bukan perempuan?????????

Kalau kau mengatakan perempuan terlalu mudah dan murah. ibumu juga begitukah? Perempuan senang sangat makan pujuk rayu lelaki. ibumu juga beitukah?
Pujilah melangit perempuan2 itu, dia akan menurut segala kehendakmu. ibumu begitu jugakah?
Perempuan sekarang memang tak tahu malu. Ibumu begitu jugakah?
Perempuan sekarang tak ada harga diri. Ibumu begitu jugakah?
Perempuan sekarang bagai sampah. Ibumu begitu jugakah?

Begitu mudah dan murah ibumu di matamu.
Begitu hina dan senang dipujuk rayu ibumu di matamu.
Ibarat sampah yang tak berharga rupanya pandanganmu terhadap ibumu.
Maruah ibumu kau letak di telapak kakimu saja rupanya.



Anjakan paradigma tidak berlaku langsung

Mestikah begitu? kukah- kukah, huhah- huhah!!!!! for almost 3 hours? What did they get? Nothing!!!!
Alangkah bagusnya kalau buat sesuatu yang lebih menjurus untuk mendidik hati budi. Alangkah bagus kalau buat sesuatu yang lebih menjurus ke arah pembentukan nilai jati diri. Kita selalu marah jika mereka buang masa. Hari ini kita pulak yang mendidik mereka agar melakukan perkara2 hiburan dan hedonisme semata2. Tak seronokkah kalau buat persembahan pidato spontan ke, syair atau nazam berunsur nasihat ke, berbalas pantun membentuk santun ke, sketsa yang lebih bermaruah ke, atau ape2lah, janji bila mereka keluar dari dewan yang berdengung itu, ada sekelumit keinsafan dan kesedaran yang mereka perolehi, yang boleh mereka kenang sebagai sesuatu yang sungguh bermutu.

Ya Ilahi Rabbi!!!!


Ya Ilahi Rabbi, sempurnakan perkertiku,
sebagaimana Engkau menyempurnakan wajahku.
Kurniakan rahmat bahagia ibu bapaku,
Berikan hidayah pada hati yang tertutup.

Sebagai rimbunan daun-daun,
seandainya bilangan dosaku
Ya Allah ampunilah daku,
hamba bertaubat.

Hai anak yang soleh, beruntunglah ayah dan bonda,
bagai mata air yang mengalir dalam syurga.
hai anak durhaka, pintu taubat masih terbuka,
jangan kau teruskan tingkah laku yang kecewa.

Sebagai rimbunan daun-daun,
seandainya bilangan dosanya,
Ya Allah ampunilah dia,
yang telah bertaubat.


Anakku 21 orang semuanya

Anak akak berapa orang? seorang kenalan bertanya. Aku jawab 21..... Boleh nampak muka hairan bin ajaib dia.... mahu nya dia nak percaya. Aku sambung tolak 20... he he he. Dia ketawa. Tak apelah kak. Alhamdulillah.... Lelaki ke perempuan kak? Dia bertanya lagi. Lelaki.... jawabku. Dah berapa umurnya kak... dah 21 nak masuk 22lah tahun ni. Dah kerja ke kak?. ..... dia belajau lagi......

Dia memang anak yang bijak. Dari kecil lagi, perkataan "pandai, bijak, baik" sentiasa didendangkan pada mindanya. Dan hingga hari ini, Alhamdulillah, dia masih mengekalkan kebijaksanaannya itu. Semester pertama di UIUC, USA, dia dapat 4 flat. Aku doakan dia terus bijak bukan saja dalam akademik, tapi dalam semua aspek kehidupan secara holistik. Bijak IQ, bijak EQ, bijak SQ. Punya akhlak yang terpuji. Minta dia dijauhkan dari segala kemaksiatan dan dan kemudaratan serta tipu daya syaitan. Ameen.





Makan bila lapar, berhenti sebelum kenyang = sihat


Artikel di bawah ini aku salin dari internet. Manusia tak akan dapat penyakit, jika benar2 boleh mendisiplinkan diri pasal bab makan ni, sebab nabi s.a.w. dah kata, kita tak perlukan doktor jika kita makan bila lapar dan berhenti sebelum kenyang.

Healthy Eating for Weight Loss

Most health experts recommend eating a balanced, healthy diet to maintain or to lose weight. But exactly what is a healthy diet?

The basic components of a healthy diet include the right amount of:

  • Protein (found in fish, meat, poultry, dairy products, eggs, nuts, and beans)
  • Fat (found in animal and dairy products, nuts, and oils)
  • Carbohydrates (found in fruits, vegetables, pasta, rice, grains, beans and other legumes, and sweets)
  • Vitamins (such as vitamins A, B, C, D, E, and K)
  • Minerals (such as calcium, potassium, and iron)
  • Water

What Are Calories?

Of these six nutrients, only carbohydrates, proteins, and fats provide calories. A calorie is a measurement, just like a teaspoon or an inch. Calories are the amount of energy released when your body breaks down food. The more calories a food has, the more energy it can provide to your body. When you eat more calories than you need, your body stores the extra calories as fat. Even low-carb and fat-free foods can have a lot of calories that can be stored as fat. Alcohol is not a nutrient, yet it also provides calories.

What Are Proteins?

Proteins are nutrients that are essential to the building, maintenance, and repair of body tissue such as the skin, the internal organs and muscle. They are also the major components of our immune system and hormones.

Proteins are made up of substances called amino acids -- 22 are considered vital for health. Of these, the adult body can make 14; the other eight (called essential amino acids) can only be obtained from what we eat.

Proteins are found in all types of food, but only fish, meat, poultry, eggs, cheese, and other foods from animal sources contain complete proteins, meaning they provide the eight essential amino acids.

Your daily diet must contain enough protein to replenish these amino acids. Thus, if you are vegetarian and do not eat food from animal sources, you need to eat a variety of plant proteins in combination to ensure that you get enough of the essential amino acids. Examples of foods that provide plant protein include soy, nuts, seeds, legumes, vegetables, and whole grains.

The new dietary reference values for protein for adults are 0.8 grams per kilogram of body weight. This translates to about 0.36 grams of protein per pound.

However, over the course of a day, the average American diet includes almost double the protein needed to help maintain a healthy body. Using the chart below, you can easily calculate how much protein your body needs.

Adult Weight Suggested Daily Grams of Protein
100 36
125 45
150 54
175 63
200 72
225 81

Is Any Fat Healthy?

A certain amount of fat in the diet is good and necessary to be healthy. Adults should get 20%-35% of their calories from fat. However, nutrition experts agree that most Americans should eat less fat than they currently do. Research shows that excessive intake of fat -- especially trans fat and saturated fat -- and cholesterol increases the risk of heart disease. Eating too much fat can cause excess body weight, since a gram of fat has about twice as many calories per gram as carbohydrates (see below) and proteins. (There are 9 calories per gram of fat compared with 4 calories for protein and carbohydrates.)

Is Any Fat Healthy?

Fat is made up of compounds called fatty acids or lipids. Depending on their chemical structure, these fatty acids are called monounsaturated, polyunsaturated, saturated, or trans fats. Trans fats and saturated fats are the unhealthiest fats to eat. Trans fats are formed when manufacturers turn liquid oils into solid fats, such as with shortening and hard margarine. Trans fats can also be found in many foods, including crackers (even healthy-sounding ones), cereals, baked goods, snack foods, salad dressings, fried foods, and many other processed foods.

Problems with too much dietary fat can also come when 10% or more of your daily calories come from saturated fats such as those found in meats, high-fat dairy products, and butter and foods cooked or made with hydrogenated fats. And consuming trans fats in any amount is also not recommended. These practices may lead to high blood cholesterol levels and heart disease.

What Are Carbohydrates?

Carbohydrates provide fuel for the body in the form of glucose. Glucose is a sugar that is the primary source of energy for all of the body's cells. Adults should get about 45%-65% of their calories from carbohydrates.

Carbohydrate sources include many foods that are nutrient-rich such as whole grains, fruits, vegetables, and legumes, as well as foods such as candy, pastries, cookies, and flavored beverages (soft drinks and fruit drinks), which provide insignificant amounts of vitamins, minerals and other essential nutrients.

What Are Vitamins?

Vitamins help with chemical reactions in the body. In general, vitamins must come from the diet; the body doesn't make them.

There are 13 vitamins essential to the body. They are divided into two categories: water-soluble (vitamin C and all the B vitamins) and fat-soluble (vitamins A, D, E and K). The fat-soluble vitamins are more easily stored by the body. Thus, you do not need large amounts of these vitamins since excess amounts can be toxic and cause a variety of problems.

Because the water-soluble vitamins aren't stored for long in the body, we must consume them daily. And, although taking large doses of these vitamins isn't necessarily dangerous, it may be wasteful as the body eliminates the excess water-soluble vitamins in the urine.

What Are Minerals?

Minerals, like vitamins, must come from the diet; the body doesn't make them. Many minerals are vital to the proper function of the body and must be taken in relatively large amounts (such as calcium, potassium and iron.) Others, like trace minerals (zinc, selenium and copper), are only needed in small amounts to maintain good health.

How Does Water Promote Health?

Although it has no food value, water is essential to our survival. It keeps the body adequately hydrated. Water is the most plentiful substance in the body, accounting for 55%-65% of body weight, but because the body can't store water, we must constantly replenish it.

What Makes Up a Healthy Diet?

A healthy diet should consist of:

  • 45% to 65% carbohydrates.
  • 10% to 35% protein.
  • 20% to 35% fat, with no more than 10% saturated fat and very little (or no) trans fat.

The Food Pyramid published by the USDA makes it easy to envision just how much of each food type you should eat.

Each section of the pyramid represents a food group; the size of the group corresponds to the number of recommended servings. The base of the pyramid represents the grain group. These are carbohydrate-rich foods like bread, cereal, rice and pasta. You should eat six to 11 servings per day of these foods. The next tier of the pyramid includes vegetables and fruit. You should eat three to five servings per day of vegetables and two to four servings per day of fruit. These are good sources of vitamins, minerals and fiber. The next level is protein, like dairy products, meat, poultry, fish, dry beans, eggs and nuts. You should eat two to three servings per day of foods from the milk group and two to three servings per day of foods from the meat, egg, bean and nut group. The top level of the pyramid is fats, oils and sweets; these should be used sparingly.

The pyramid calls for eating a variety of foods to get all of the nutrients you need, and, at the same time, the right amount of calories to maintain a healthy weight. If you're watching your weight, eat the minimum number of recommended servings. If you need to gain weight, eat the maximum number of servings. And, keep in mind as to what constitutes a serving. Most serving sizes are smaller than you think. Be sure to read the food labels carefully to determine the accurate portion size.

Also, try to choose nonfat and lean foods as often as possible. For example, choose nonfat or 1% milk instead of 2% or whole milk; lean meat instead of fatty meat; and breads and cereals that are not processed with a lot of fat.

But you don't have to completely avoid all foods that have fat, cholesterol, or sodium. It's your average over a few days, not in a single food or even a single meal that's important. If you eat a high-fat food or meal, balance your intake by choosing low-fat foods the rest of the day or the next day. Read the food labels on everything you eat to help you "budget" your fat, cholesterol, and sodium over several days.

Guru oh guru

BERBURU ke padang datar
Dapat rusa belang kaki
Berguru kepalang ajar
Ibarat bunga kembang tak jadi

Dialah pemberi paling setia
Tiap akar ilmu miliknya
Pelita dan lampu segala
Untuk manusia sebelum jadi dewasa.
Dialah ibu dialah bapa juga sahabat
Alur kesetiaan mengalirkan nasihat
Pemimpin yang ditauliahkan segala umat
Seribu tahun katanya menjadi hikmat.

Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa
Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta
Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara
Jika hari ini seorang Ulama yang mulia
Jika hari ini seorang peguam menang bicara
Jika hari ini seorang penulis terkemuka
Jika hari ini siapa sahaja menjadi dewasa;
Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa
Dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca.

Di mana-mana dia berdiri di muka muridnya
Di sebuah sekolah mewah di Ibu Kota
Di bangunan tua sekolah Hulu Terengganu
Dia adalah guru mewakili seribu buku;
Semakin terpencil duduknya di ceruk desa
Semakin bererti tugasnya kepada negara.
Jadilah apa pun pada akhir kehidupanmu,
guruku
Budi yang diapungkan di dulang ilmu
Panggilan keramat “cikgu” kekal terpahat
Menjadi kenangan ke akhir hayat.

nukilan
USMAN AWANG 1979


Tiap kali tiba hari guru, sajak inilah yang paling aku suka. Sangat bermakna. Tahun 1979 inilah aku mula dipanggil 'cikgu'. SMK Assunta, Petaling Jaya. Itulah sekolah pertama aku ditugaskan secara rasminya. Posting pertama. Sekolah terkemuka di Petaling Jaya. Aku, seorang budak kampung mengajar budak2 town. Nak kata aku mengalami kejutan budaya dari kampung ke bandar, tak jugak. Lagak cikgulah katakan. Waktu itu aku bangga punya jati diri sebagai seorang guru Islam, Ramai guru perempuan beragama Islam seperti aku, tapi yang pakai tudung cuma aku. Guru yang mengajar mata pelajaran agama Islampun cuma pakai tudung piknik, yang nampak jambul tu. Aku tak kisah. Agaknya itulah kekuatan yang aku bina dalam diriku. Aku tidak terjebak langsung dengan budaya orang kota yang lepas bebas itu. Nak buat apepun, emak ayah bukan tahu, tapi, Alhamdulillah, aku sangat yakin bahawa Tuhan tahu, itulah kekuatanku. Aku sangat bersyukur, dapat kawan2 yang baik2 macam aku juga. He he he, puji diri sendirilah tu.

Memang aku bersyukur yang amat, aku tidak tersalah pilih kawan. Memang benarlah kata nabi junjungan kita, "Kalau kita berkawan dengan tukang besi, pasti kan terkena percikan bunga api yang boleh merosakkan baju dan juga berbau busuk dik hapak peluh si tukang besi. Kalau kita berkawan dengan pembuat minyak wangi, nescaya bau wanginya terpalit juga ke baju kita."


Bubur lambuk


Ya Allah, Inilah anak2 muridku. Umur baru 13 tahun, baru 5 bulan menjejakkan kaki ke sekolah menengah, kebebasan hakiki sudah diberi oleh emak dan ayah. Apa tidaknya. Ayah tidak lagi menghantar atau menjemput ke sekolah seperti waktu sekolah rendah. Semua diurus sendiri dan diberi kepercayaan penuh oleh ibu dan ayah. Kebebasan yang diberi buat mereka lupa diri rupanya. Mereka tertawan oleh keasyikan hubungan berlawan jantina. Mereka sudah berjinak-jinak terhadap tingkah laku sex. Mereka sudah pandai bersms lucah kerana mereka sudah punya handset yang dibelikan oleh ibu dan ayah. Mereka sudah pandai berjanji untuk membuat pertemuan sulit. Cakap dengan ibu ayah nak ke perpustakaan awam, bukan untuk membaca seperti saranan kerajaan, tapi rupa2nya bercumbu2an dan berpeleseran di dalam perpustakaan. Siapa nak disalahkan ya?

Hah kaunselor, buatlah sesuatu supaya gejala tidak berleluasa. Nak buat ape ye? Panggil Polis bagi ceramah? Biar polis tunjukkan statistik betapa ramainya remaja terjebak dengan dengan sex bebas? buang bayi? jadi pelacur? dan macam2 lagi? Untuk ape? sekadar melihat statistik?

Atau panggil Doktor Kesihatan bagi ceramah? Untuk ape? Sekadar melihat kesan dan akibat pergaulan bebas? HIV? AIDS? siflis? dan pelbagai penyakit STD. Berapa ramai yang terkesan?

Atau panggil Pegawai Pencegah Maksiat dari Jabatan Agama? Ceramah tentang dosa? tentang noda? Tentang hukuman? Herankah mereka?

Nasi sudah jadi bubur. Itulah yang kerap diberikan pada kita. Tapi tak apelah, kalau pandai mengolah, bubur nasi itu boleh jadi bubur lambuk yang sangat sedap macam bubur lambuk Masjid Jamek Kampung Baru, di Kuala Lumpur. Yang pasti tak boleh buat ape2 ialah bila bubur nasi itu sudah basi.


Serupa mati la tu

Entah mana hilangnya buku yang aku pernah beli ni. Baru baca separuh je. Aku bawa ke Hospital Tun Husin On, masa kena temankan emak aku menjalani pembedahan matanya. Agaknya aku tertinggal kat situlah tu, dah lama dah.

Cuma apa yang aku ingatlah ialah "Kita boleh capai apa yang mahu jika kita setkan fikiran kita ke arah itu".

Kalau kita kata kita tak boleh, memang kita tak akan buat ape2lah untuk menjadikannya boleh.
Sebaliknya jika kita setkan dalam fikiran kita bahawa kita pasti dapat sesuatu, ajaibnya, segala tindak-tanduk kita akan menjurus ke arah memperoleh apa yang mahukan itu.

Untuk berjaya, tak boleh berfikiran sempit.
Untuk berjaya, tak boleh berfikiran negatif.
Untuk berjaya dalam ape2 bidang pun, kitalah yang setkan dalam fikiran kita.
Kalau dah memang kita kata kita tak akan dapat, memang tak akan dapatlah sampai bila2 pun.
Kalau berfikir, fikirkan yang hebat2. Insya Allah, hebatlah jadinya. Tanpa sedar tindak tanduk kita akan selaras dengan fikiran kita. Itulah ajaibnya berfikiran besar.

Macam mana kalau kita malas fikir, tak mahu fikir, tak kuasa fikir, penat fikir, bosan fikir, menyampah fikir ????

Serupa matilah tu.

Ibu dan ayah yang bijaksana


Pagi ini aku betul2 sedih dan kecewa. 11 orang boleh sembahyang, tapi tak mau sembahyang. Aku paksa, maka sembahyanglah mereka dalam keterpaksaan. 11 orang lagi mengaku belum mandi wajib, aku kerahkan mereka mandi dan sembahyang. Mereka akur dalam keterpaksaan.

Memang aku yang salah, tak pandai menelah. Aku kira semua orang faham apa yang sering ustaz perkatakan. Sembahyang itu tiang agama. Amalan pertama yang akan dihisab di padang mahsyar nanti ialah sembahyang. Kanak2 tadika kata, "sape tak sembahyang masuk neraka". Alhamdulillah, itulah juga ajaran ibu dan ayahku. Aku faham dan aku buat. Waktu kecil dan remajaku, ayah akan marah kalau tak sembahyang. Jadi bila aku dah jadi ibu, aku juga ikut seperti ayah dan ibuku buat padaku sewaktu aku kecil dulu. Aku marah kalau anakku tak sembahyang. Aku beli rotan bila umurnya 10 tahun. Alhamdulillah, rotan itu tetap tergantung di tepi dinding. Tak pernah sekalipun rotan itu singgah di tubuh anakku, kerana dia juga akur seperti aku akur pada ayah dan ibuku dulu. Dia anak yang baik dan taat seperti aku juga (he he he masuk bakul, angkat sendirila tu)

Aku kira semua orangpun faham dan akan buat suruhan Tuhan itu. Aku kira tak akan ada orang yang buat2 tak tahu dan tak mahu buat iaitu engkar perintah dan suruhanNYA. Tak rasional betul aku ni. Kalau semua orang ok, taklah Tuhan kata ada Neraka dan ada Syurga. Moga kau tempatkan aku di syurgaMu ya Allah, sesungguhnya aku tak sanggup menanggung siksa nerakaMu.


Derhakakah Aku???!!!

"Katakanlah (Wahai Muhammad): "Jika bapa2 kamu, dan anak2 kamu, dan saudara2 kamu, dan isteri2 (atau suami2) kamu, dan kaum keluarga kamu, dan harta benda yang kamu usahakan, dan perniagaan yang kamu bimbang akan merosot, dan rumah2 tempat tinggal yang kamu sukai, -(jika semunya itu) menjadi perkara2 yang kamu cintai lebih daripada Allah dan RasulNya dan (daripada) berjihad untuk agamaNya, maka tunggulah sehingga Allah mendatangkan keputusanNya (azab seksaNya); kerana Allah tidak akan memberi petunjuk kepada orang2 yang fasik (derhaka) - (Surah At Taubah : 24)

Ke Lapan2 (8) perkara ini kalau aku cintainya lebih dari aku mencintai Allah dan Rasul, aku tergolong dalam kumpulan orang yang fasik (derhaka).

1. ayah
2. anak
3. saudara
4. suami
5. keluarga
6. harta-benda
7. perniagaan/pekerjaan
8. rumah

Aku memang cinta dan sayangkan semua itu, tapi taklah sampai aku melupakan Allah dan Rasul. Ya ke? Jap, aku check.

Fasik tu maksudnya jahat, yakni orang2 yang melakukan perkara2 yang terkeluar dari batas hukum syarak dan keluar dari tabiat dan adat kebiasaan yang baik, menuju kepada kerosakan dan kebinasaan. Hah aku tengok dalam dalam buku Tafsir Al-Quran oleh Ahmad Sonhadji Mohamad, diterbitkan pada tahun 1992, Pustaka Al-Mizan, Kuala Lumpur.

Aku sayang dunia lebih dari agamaku sendiri, .....macam betul je..... Aku tak ambil kisahpun apa2 yang berlaku sekeliling aku. Janji aku ada kerja, ada rumah, ada suami, ada anak, ada saudara dan keluarga, aku jaga dengan baik ibu aku, aku sentiasa doakan ayahku dipelihara di alam sana, aku ada sebuah rumah kat Selangor dan sebuah lagi ada kat Melaka. .............

Aku tak kisahpun tentang kajian yang menunjukkan bahawa setiap 17 minit ada seorang anak tak sah taraf didaftarkan di jabatan pendaftaran negara. Ada kena mengena dengan aku ke benda tu? Diaorang yang tak pandai jaga diri, lantakla. Orang kata jangan pergi Jom Heboh, nak pergi juga, hah tulah padahnya. Orang dah kata jangan sibuk nak sambut malam merdeka, nak sambut juga, hah tulah bahananya. Orang dah suruh sembahyang, tak nak juga sembahyang. Hah rasakan lah bila Tuhan tak beri perlindungan dan diri jadi mangsa manusia bernafsu binatang. padanlah muka!!! Derhakakah aku kerana tak ambil pusing semua itu?

Ampunkan aku ya Allah.......Tunjukkanlah padaku bagaimana untuk aku berjihad di jalanMu.


Pos Popular

Kenali diriku

Foto Saya
Seorang pencari ilmu kerana sesungguhnya terlalu luas IlmuMu ya Allah. Berikan aku minda yang sihat, untuk terus menimba ilmu di bumiMu ini.