Janji "Sempurna A"

Hari ni GPK 1, kumpulkan semua budak2 T3. Sentuhan Akhir sebelum PMR. Yang masuk dalam bakul Q-net Cemerlang berikrar untuk mendapatkan "Sempurna A" . Yang tak masuk bakul, diberikan kata2 semangat Insya Allah Boleh Cemerlang jugak.



















Jom Jauhi Zina

Artikel berikut aku copy dari FB anak muridku. Alhamdulillah. Kalau artikel begini mereka boleh tag, maksudnya mereka faham dan tahu menjaga diri, Insya Allah.

5 Sebab Menjadikan Ber'couple' Haram by Amirul Zahiddin on Friday, September 24, 2010 at 6:04pm




Hanyalah untuk ingatan. Anda boleh memarahi atau menghamun mereka yang berusaha untuk tag dan menginsafkan diri anda, tetapi anda tidak akan terlepas dari azab Allah S.W.T yang amat seksa lagi tidak terperi sakitnya. Sesungguhnya Allah S.W.T Maha Mengetahui apa yang anda fikirkan.
Sila terangkan hati anda untuk membaca artikel ini. Terpulang kepada anda sama ada untuk menerimanya atau tidak tetapi ini adalah yang BENAR.
Pada asasnya, hukum bercinta-kasih, berpasangan (couple) atau seumpamanya adalah harus. Akan tetapi terdapat beberapa perkara/tindakan yang boleh menyebabkannya menjadi HARAM. Antaranya : PERTAMA: TIDAK MEMPUNYAI NIAT YANG BAIK ATAU SEBALIKNYA Sesebuah perhubungan ˜istimewa" antara seorang lelaki dan wanita seharusnya didasari dengan niat yang baik seperti bertujuan untuk berkahwin. Justeru sebarang perhubungan yang tidak bertujuan seperti tersebut adalah tidak harus seperti bercouple untuk berhibur, bersuka-suka dan sebagainya. KEDUA: TIDAK MEMATUHI (MELAMPAUI) SYARIAT AGAMA Lumrah bercouple seakan tidak dapat lari dari aktiviti seperti ber"dating", ber"shoping" dan sebagainya hatta ada yang sampai ke peringkat "membonceng". Tidak kurang juga (tanpa segan silu) menggunakan istilah-istilah yang kononnya menunjukkan sikap "caring" seperti memanggil darling kepada pasangannya. Paling tidak, pasti di dalam pertemuan(dating) akan berlaku pandangan mata yang tidak harus, perbicaraan yang tidak wajar dan seumpamanya. Semua perlakuan ini adalah bercanggah dengan ajaran Islam yang mengharamkan perhubungan bebas di antara lelaki dan perempuan. Yang paling penting, apabila Syariat Islam mengharamkan sesuatu perkara/perbuatan, maka wasilah atau tindakan yang menuju kepada perkara yang diharamkan tersebut juga turut diharamkan. Kaedah Fiqh ada menyebutkan : sesuatu yang membawa kepada yang haram, maka ia juga menjadi haram. Justeru berdasarkan kaedah ini, maka bercouple yang membawa kepada perlanggaran hukum syariat juga adalah haram. KETIGA: MENJATUHKAN MARUAH (PERIBADI) SEORANG WANITA Apabila pasangan yang bercouple berdating, maka peribadi seorang wanita muslimah akan dipersoalkan. Khalayak tidak akan berbicara tentang si lelaki yang bercouple tersebut, tetapi si perempuan. Masyarakat akan bertanya bagaimana begitu mudah si perempuan tersebut membiarkan dirinya diusung(maaf jika agak keterlaluan) ke sana-sini atau setidak-tidaknya umum akan menganggap bahawa perempuan tersebut telah dimiliki. Kesan buruk yang mungkin dihadapi ialah apabila berlaku perpisahan antara pasangan tersebut. Masyarakat akan mula membuat pelbagai tanggapan negatif terhadap si perempuan tersebut. Prasangka-prasangka negatif akan direka dan dihebahkan. Akhirnya berlakulah tohmahan-tohmohan yang menjatuhkan maruah dan kehormatan seorang wanita. Ingatlah bahawa Islam amat memprihatinkan penjagaan maruah seorang wanita. Di atas dasar itulah adanya hukum Qazaf dan kerana tujuan tersebut jugalah Islam mengharamkan perhubungan yang di luar batasan. Sebabnya adalah kerana Islam memelihara kehormatan seorang wanita. KEEMPAT: MEMBAZIRKAN WANG KEPADA PERKARA YANG TIDAK WAJAR Di dalam budaya bercouple, biasanya pasangan lelaki akan banyak menghabis duit pinjaman PTPTN, JPA, yayasan negeri (bagi mahasiswa IPT) atau duit pemberian ibubapa untuk memenuhi kehendak pasangan wanitanya. Ajak saja dinner, lunch, breakfeast atau bershoping pasti si lelaki yang perlu mengeluarkan duit poketnya. Terdapat juga keadaan di mana si perempuan yang berbelanja si lelaki. Itu belum dikira dengan pembeliaan kad top-up handset yang out of control. Hanya kerana call untuk tanya khabar, dah makan ke belum, ada yang sanggup mentop up handset mereka beberapa kali dalam seminggu. Cuba bayangkan jumlah wang perlu dibazirkan hanya untuk perkara yang sangat remeh dan tidak perlu. Paling menyedihkan, wang tersebut adalah pemberian keluarga yang seharusnya digunakan bagi tujuan pengajian. Begitu juga wang pinjaman PTPTN, ia adalah hutang yang perlu dibayar selepas tamat pengajian. Justeru, penggunaan kedua-dua jenis wang ini kepada perkara yang tidak wajar adalah tidak harus dan ditegah oleh syarak. Perbuatan membazir dan menyalahgunakan harta juga adalah amalan syaitan.(Rujuk Al-Israa ayat 27) KELIMA: MEMBUANG MASA KEPADA PERKARA YANG TIDAK SEWAJARNYA Seperkara yang wajar diprihatinkan di sini ialah penggunaan waktu kepada perkara yangtidak bermanfaat. Lebih malang lagi, masa yang amat terhad sebagai seorang mahasiswa telah diisi dengan perbuatan-perbuatan yang ditegah oleh Allah. Bukankah berdating, berbual telefon secara marathon dan lain-lain aktiviti rutin bercouple merupakan perbuatan yang menyimpang dari anjuran agama. Justeru setiap saat dan minit yang digunakan bagi tujuan tersebut akan dipersoal dan diperbicarakan di hadapan Allah. Perlu diingat bahawa Islam bukan mengharamkan secara total perkara yang dinyatakan di atas. Islam tidak menghalang perbuatan tersebut, tetapi meletakkan beberapa prasyarat yang perlu dipenuhi. Sekiranya kita gagal mengikut syarat-syarat tersebut, maka status perbuatan tersebut menjadi HARAM serta menjauhkan diri pelaku daripada kasih sayang dan cinta Allah. (Rujuk kitab al-Halal wal Haram Fil Islam, Dr. Yusuf Al-Qardhawi)

Jeritan itu bergema lagi

Dah lama rasanya suaraku yang kuat bak halilintar ini tidak bergema. Semalam, suaraku bergema lagi. Senaman Rahang, namanya, he he he.

Sebenarnya aku yang tidak sabar, aku yang jadi  tidak rasional. Expectation aku terhadap puteri2 asrama SMKIS itu terlalu tinggi. Aku mahu lihat manusia perfect, penuh berdisiplin, rajin, bermotivasi tinggi, tahu kelemahan diri dan sebagainya yang positif belaka. Aku dah setkan "Program IDIU" iaitu Program I Do, I Understand di mana semua puteri2 asrama dari tingkatan satu hingga tiga akan menjawab soalan2 modul PMR atau soalan2 topikal, mengikut jadual yang telah ditetapkan, merekodkan skor yang diperolehi dan melorekkan graf serta menulis refleksi tentang skor yang mereka perolehi pada hari itu. Hari pertama diaorang datang 10 minit lewat, hari kedua, 15 minit lewat dan hari ini, hari ketiga, hampir 20 minit lewat. Maka bergemalah suaraku........ memang aku marah!!!!!!.....   memang aku geram!!!!!!......Untuk mereka mematuhi masa selama 1 jam cuma, sangat sukar rupanya. Alangkah baiknya kalau mereka boleh tiba "on time" atau 5 minit sebelum masa nak mula program mereka dah sedia, kan best.... akulah orang paling bahagia, jika mereka dapat mematuhi dan menghargai masa.    Alangkah.......

Akukah yang gagal, atau Mereka dan Keluarga Mereka.......????????



Bilik Kaunseling SMKIS

Sudut Maklumat

Sudut Rekreasi Minda
Bilik Sesi Kaunseling Kelompok
Bilik Sesi Kaunseling Individu
Kemudahan Internet untuk pelajar membuat permohonan matrikulasi, UPU, SBP, SMT dsbg.
Koleksi Brosur Program Bimbingan dan Kaunseling



Puasa Enam

Hari ni hari terakhir aku dan suami puasa enam. Pecah record tahun ni sebab mula puasa pada 2 Syawal dan dapat teruskan berturut2 hingga 7 Syawal, Alhamdulillah!!! Mudah2an dapatlah nikmat puasa setahun, Insya Allah.

Azam baru lepas Syawal 1431 Hijrah ni, aku dan suami nak puasa sunat setiap Isnin dan Khamis, nak puasa  hari Asyura, 10 Muharam, nak puasa sunat hari 13, 14 dan 15 setiap bulan, begitu juga pada 28, 29 dan 30 setiap bulan dan juga nak puasa Nisfu Syaaban, 15 Syaaban.

Sebelum2 ni memang liat sikitlah nak puasa sunat ni. sebab fikir makan je. Tapi dah tua2 ni puasa lebih baik dari makan kot.  Jimat belanja pun ya jugak. he he he. tapi pada pendapat aku, puasa dapat menjauhkan diri kita dari macam2 penyakit. Boleh dikatakan kebanyakan penyakit hari ni berpunca dari makan. betul kan? kalau tak makan tapi tak berniat puasa, boleh dapat gastrikla pulak. sebab tulah bila tak nak makan baik niat puasa je, pahalapun boleh dapat.

Cerita pasal bab puasa sunat ni, janganla pulak tersasul nak puasa juga pada hari2 yang diharamkan. nak dapat pahala bertukar jadi dosala pulak. 1 Syawal dah memangla tak boleh puasa, itukan hari raya aidilfitri. kalau ada sape2 nak puasa juga memang gilala tu. hari raya aidiladha pun samala jugak, iaitu 10 Zulhijjah, lepas tu hari tasyrik, 3 hari selepas hari raya haji tu, 11, 12 dan 13 zulhijjah pun tak boleh puasa jugak. satu lagi ialah hari syak, hari yang diragui antara 30 syaaban atau sudah masuk 1 ramadan.

Yang bestnya kalau puasa sunat ni, boleh berbuka bila2 suka, sebab bukan puasa wajib. jadi kalau dah ada kenduri kendara, makan je la. lebih2 lagi kalau ada makan free, he he he...

OK lah, marilah sama-sama kita berpuasa sunat eh.........












Bertakbirlah......

video
Terima kasih kepada insan yang sudi berkongsi video ini....marilah sama-sama kita bertakbir pada 1 syawal yang mulia ini.





Merdekakah itu....

Salam Satu Malaysia, Silakan Masuk!!!!!!

Berkibarlah......berkibarlah......jalur gemilang!!!!!
Ruang tamu Bilik Kaunseling SMKIS.

Putera dan puteri SMKIS menanti penuh setia pertandingan laungan "Merdeka" mengikut kelas dimulakan.
Hari Jumaat lepas, 2 September diadakan majlis penutup sambutan kemerdekaan  peringkat sekolah. Pagi tu hujan, jadi perhimpunan ditangguhkan hingga jam 11.00 pagi. Waktu panas berdentum. Kesian budak2 tu. Dipaksa berjemur di tengah padang. Satu penderaan buat anak-anak pos-merdeka. Tapi tak ape. Itu hanya satu ujian ketahanan diri. Nenek monyang kita dulu, lagi hebat ujiannya demi sebuah kemerdekaan. Bukan setakat berjemur di panas mentari, malah ada yang bermandi darah. MERDEKA!!!!!, MERDEKA!!!!!, MERDEKA!!!!!

Lain pula kisah anakku dan rakan2nya di UIUC menyambut kemerdekaan.Buat sambutan pada malam hari, taklah kena panas mentari. kreatif. lebih2 lagi yang tukang tangkap gambaunya....sape lagi... muhammad afiq la, congratulation my son!


dalam The Star hari Ahad, 5 September 2010. bila berada di luar negara, tak kira bangsa dan agama, semuanya bangga dengan Malaysia. Di negara orang inilah mereka boleh bersatu hati . moga bila mereka balik ke bumi tercinta ini, perasaan itu masih sama. MERDEKA!!!!!!!!


















e-L4

Rasanya terlalu cepat masa berlalu. Dah hampir tiba penghujung tahun rupanya. Bulan Oktober dah kena hantar pelaporan L4. Untuk geng-geng guru kaunseling semua, jangan lupa cepat2la kemaskini data dalam L4 tu. jadi bila tiba bulan oktober nanti tak lah sesak nafas dan sesak dada. mana nak buat program lepas PMR lagi, mana nak isi data lagi. jadi kalau dah kemaskini dari sekarang taklah stress nanti. Kali ni kena download borang dari laman web berikut:-  http://www.ekaunseling.net/portal/news.php.
OK gak, ikut je arahannya dan terus hantar je. tapi sebelum tu pastikanlah data kita dah ok semuanya. dua tahun dulu terus email je. kali ni kita kena taip semulalah pulak. rasa macam mengundurla pulak, kena isi dua kali. tapi takpelah, untuk memudahkan kerja orang-orang yang nak mengumpul data. memang pening diorang. kita kat sekolahpun dah pening dan keneneng, inikan pula diorang yang nak mencantumkan semuanya.

Pos Popular

Kenali diriku

Foto Saya
Seorang pencari ilmu kerana sesungguhnya terlalu luas IlmuMu ya Allah. Berikan aku minda yang sihat, untuk terus menimba ilmu di bumiMu ini.