Mendorong Diri Untuk Belajar

Azimah: Jom gi tengok wayang sabtu ni
Afiqah: Aku tak bolehlah, aku nak baca sains yang cikgu habibah suruh tu. aku belum faham lagi tajuk tu, kau faham tak ape maksud respiration?
Azimah: tak, aku belum baca lagi. aku tak ada mood lah, sabtu ni tayangan akhirlah cerita adnan sempit, kan kau kata kau nak sangat tengok, jomla.
Afiqah: memangla, tapi takpelah. aku nak pastikan aku buat yang terbaik dalam subjek sains ni, aku yakin aku boleh dapat A kalau aku buat betul2.

Azimah dan Afiqah menggambarkan dua jenis pelajar sebuah sekolah. Sorang mempunyai motivasi dalaman yang sangat tinggi dan berazam untuk membuat yang terbaik, dan yang sorang lagi tak ada mood nak belajar malah tak bersediapun untuk belajar. Mengapa mereka berbeza?

"Motivasi", itulah yang membezakan mereka. Orang yang mempunyai motivasi dalaman yang tinggi tahu apa yang mereka mahukan . Mereka ini mempunyai matlamat yang cukup jelas dan bersedia untuk bekerja keras untuk mencapai matlamat tersebut. Mereka tidak mudah terpedaya dengan hasutan kawan untuk membuang masa dan bersuka-ria. Mereka ini berjaya mendorong diri mereka sendiri untuk belajar dengan tekun tanpa mempedulikan kata-kata kawan yang boleh melemahkan semangat mereka.

Untuk menjadi seorang pelajar yang bermotivasi tinggi, kita mesti dapat menentukan matlamat jangka panjang kita dengan jelas. Kita juga mesti membuat perancangan serta tindakan2 untuk mencapai matlamt yang telah kita tentukan. Kita mesti perbetulkan pandangan kita terhadap diri kita sendiri. Kita perlu ubah tabiat2 yang tidak produktif. Kita perlu mempunyai strategi khas untuk mempastikan motivasi dalaman diri kita sentiasa pada tahap tinggi dan sebaik-baiknya sediakanlah buku catatan harian yang boleh menjadi panduan terbaik untuk kita sendiri ikuti mana2 yang terbaik yang telah kita lakukan.


0 comments:

Pos Popular

Kenali diriku

Foto Saya
Seorang pencari ilmu kerana sesungguhnya terlalu luas IlmuMu ya Allah. Berikan aku minda yang sihat, untuk terus menimba ilmu di bumiMu ini.