BILA NAK KURUS JADI GEMOK

Lepas Maghrib tadi pergi Jaya Jusco dengan suami dan anak bujangku. Jumpalah dengan mesen penimbang berat, check BP ngan lemak. Foooh. Cuti sebulan ni, macam dipam-pam pulak badan.
Dari 53 kg dah naik 57.3 kg. Tinggi 146.5 cm. Jadi BMI 26.7. Berat badan ideal antara 40 kg hingga 53 kg je dengan BMI antara 19 hingga 25. Body Fat Index pulak 42.9% dengan Mass Body Fat 24.6 kg. Ideal Body Fat 18 hingga 27% dan Ideal Body Fat Mass antara 10.3 - 15.5 kg je. Padan muka, makan lagi banyak-banyak, senamannya tidak.

BP pula 116 / 58 mmHg dan pulse rate 69 / ppm. normal Blood Pressure Less then 150 / 90. Jadi aku punya BP normallah tu.

Huuh, tak boleh jadi ni. Kena buat sesuatu. Kalau tidak semakin bertambah lagi nanti. Terkejut doktor yang merawat aku nanti. Dia dah suruh turunkan berat badan, aku termenaikkan pulak.

SELAMAT PENGANTIN BARU






Ipah dahpun selamat diijab-kabulkan dengan teruna pilihan hati. Gumbiranya dia bukan kepalang. Majlis pernikahan dibuat di Masjid Ansarul Sunnah, Kg. Terentang. Ipah menanti di rumah dengan penuh debaran. Dia tidak boleh naik ke masjid kerana hukum menyatakan demikian. Daripada dia kena menanti di kaki lima masjid, baik dia menanti di rumah dengan penuh terhormat. Pak Uda yang pergi mendapatkan tanda-tangan persetujuannya untuk dinikahkan. Sepupunya, Muhammad Afiq, sempat merakamkan detik dia menanda-tangani borang persetujuan pernikahannya. Pengantin lelaki dan ahli keluarga yang lain menunggu di masjid. Dia hanya dapat mendengar khutbah dan upacara akad nikahnya melalui handphone. Tepat jam 10.30 pagi, 9 Muharram 1431 Hijri bersamaan 26 Disember 2009, rasmilah Ipah jadi Isteri kepada Muhammad Amir Syafiq. Alhamdulillah.

Cuaca cukup baik pada hari tersebut. Semuanya belangsung dengan baik. Siap dengan pukulan kompang, walaupun pasukan kompang tiba tersangatlah lewat dari masa yang ditetapkan. Pengantin dah siap makan, baru pasukan kompang tiba. Akhirnya jadi persembahan kompang sajalah, bukan menyambut dan mengiringi ketibaan pengantin seperti selalunya. OK lah tu, majlis jadi meriah. Timingpun cantik, kompang berhenti sebelum azan Zohor berkumandang. Alhamdulillah. Tidaklah sibuk berkompang ketika azan zohor, berebut-rebut dengan syaitan yang lari lintang-pukang bila dengar azan. Semoga Ipah jadi isteri solehah dan dikurniakan anak-anak yang soleh dan solehah.


PENYAKIT MISTERI

Tangan kanannya mulai lemah, berjalan puntang-panting. Dulu sering mengadu sakit kepala. Lehernya tak boleh dipusing, kalau menoleh seluruh badannya akan dipusingkan, dah macam robot. Dua kali dibawa kepada tukang urut. Ketika diurut, ternganga-nganga mulutnya menahan sakit, namun dia langsung tidak menangis.

Kaki kanannya semakin lemah, dan selipar yang dipakai sering tercabut, tapak kaki kanannya tidak melekap betul seperti biasa, dia perlu dipimpin bila berjalan. Dia dibawa berjumpa doktor yang memeriksa penyakit melalui mata. Doktor kata anak mata kanannya besar. Terdapat dua tanda bengkak di atas kepalanya, mungkin ada terjatuh, tapi dia tak pernah mengadu. Doktor kata penyakitnya pelik, seakan nak terkena strok, macam penyakit orang tua, padahal dia baru berumur 7 tahun. Doktor beri ubat untuk urut kepala dan juga ubat makan. Seminggu lagi datang untuk doktor lihat perubahan.

Apa yang misterinya ialah bila dipasang kaset mengaji di radio semasa dalam kereta, dia tiba-tiba akan menangis dan mengadu sakit tangan kanannya. Bila ditutup dia berhenti menangis.

PEWARIS BUMI

Tiga ciri pewaris bumi. Ketiga-tiga ciri ni mesti bagus dan cemerlang. Kalau tak cemerlang ketiga-tiga ciri ini tak layak hidup kat muka bumi ni. 1. Aqidah 2. Syariah 3. Akhlak. Itu yang ustaz dalam rancangan halaqah, episod 100 cakap.

HIKMAH

Cadangnya nak bertolak pukul 6.30 ke KLIA, sudahnya pukul 7.30 pagi baru bergerak. Ain Nazihah dan Abdullah Azzam dah resah menanti. Manalah pak uda dan makmah tak sampai-sampai lagi ni. Begitulah selalunya, hikmahnya Tuhan saja yang tahu, kenapa lambat atau cepat.

Tiba di KLIA pukul 9.30 pagi. Flight Afiq dah pun tiba pukul 9.24 pagi tadi. Tunggu punya tunggu, punya tunggu, akhirnya pukul 10.30 pagi baru muncul anakanda kesayangan. Berpeluk ciumlah ayah dan anak, ibu dan anak. Ain dan Abdulla pun turut tersengih-sengih memandang. Lambat sebab beg tak tiba, rupa-rupanya beg tertinggal dan tak ikut kapal terbang yang sama. esok mungkin tiba. Insya Allah. Adalah hikmahnya tu. Tuhan saja yang tahu.

Pukul 2.30 petang mesti berada di Bilik Kesidang, taklimat Penempatan Pelajar KRK Tingkatan 1 2010. Tiba 25 minit lewat, Cik Hjh. Julia sedang menyampaikan taklimat. Tahun ni, SMKIS dapat 109 orang pelajar RK, 70 bakal ditempatkan di asrama puteri. 12 orang pelajar RK sukan.

Pelajar yang nak semak samada berjaya atau tidak ditempatkan di Kelas Tingkatan 1RK boleh melayari laman web SPIM, JPM..... Apahal laman web SPIM??? bukan laman web JPM????? Tahniah SPIM JPM..... Adalah hikmahnya tu. Tuhan saja yang tahu.

Selesai taklimat terus pergi ke sekolah sekejap, ambil surat menyurat, dah seminggu tak menjenguk pigeon hole. Esok kena pergi MITC pulak, ada perasmian Karnival Kerjaya anjuran SPA. Kena contact budak-budak SMKIS yang dah habis sekolah, nantilah malam aku contact, boleh rujuk SMM yang ada dalam labtop aku tu.

SEDONDON

Enam jemputan kahwin hari ni dapat dipenuhi. Misi nak keluar rumah pukul 11 pagi gagal, 30 minit lewat. Tapi tak pe, visi tetap diteruskan. Aku pakai baju batik biru, sedondon dengan suami. Orang yang mengenali kami, selalu mengusik dan akan tersenyum memandang bila kami pakai baju sama, tersengih2lah aku dan suami, suka. Paling tidak dapatlah sedeqah senyum hari tu. Bukan susah nak suruh orang senyum. Tak kesahlah apepun jenis senyuman yang dipamerkan, sumbing ke, sinis ke, ikhlas ke, tak ikhlas ke, janji mereka tetap melemparkan senyuman dan kami suka membalasnya. Kata2 yang diberi, "wah ... sehati sejiwa nampak" , merupakan doa buat kami. Ameen.

Mula2 gi rumah kak enab, lepas tu rumah adnan kat BB Jasin, kemudian terus ke Spg kerayong, rumah mantan tukang masak asrama sis, dua orang anaknya kahwin sekaligus, kemudian gi umah maklang tijah, anak arwah tok Jamil, adik beradik dengan arwah atok aku Taha. Hujan lebat masa kat spg kerayong. Dengan kain yang dah basah pergi rumah mak lang tijah. Ada dua lagi jemputan, satu di jalan sena taman maju dan satu lagi di tambak paya. Suami kata jom kita balik rumah dulu, sembahyang zohor, baru sambung. OK...

Tiba rumah pukul 1.30 tgh, sempatlah aku basuh kain yang dah kotor-bolor kena becak. basuh sekerat je, sebab nak pakai semula. lepas sembahyang, gosok kain dan pakai semula. berasap2 bila kain basah kena gosok. Pergilah rumah orang kahwin di taman maju, rumah arwah cikgu Harun Maakip, duduk semeja dengan ustaz salleh dan isteri. Selesai di Taman Maju terus ke Tambak Paya, rumah staff PPD Jasin. Hujan turun lagi masa kami sampai di rumah Norhana. Sempat dihiburkan oleh dua orang Makcik yang berjoget mengikut rentak lagu yang dikumandang oleh DJ. Rupa2nya kedua2 orang makcik tu melatah. Kesian makciktu diusik begitu. Mesti penat dan letih.

Pukul 4 tiba rumah semula, hujan dah mula turun lagi ketika di tambak paya. musim hujan. mudah2an minggu depan masa ipah kahwin hari tak hujan.

IS OK

Kita adalah apa yang kita fikirkan. Kita nak rasa kecik hati, maka kecik hatilah kita. kita nak rasa geram dan marah, maka geram dan marahlah yang kita dapat. kita menyampah, maka menyampahlah kita. kita kata kita frust, makan frustlah kita. kalau kita kata is ok. maka oklah kita.

Memanglah bila kita kecewa, kita akan rasa sedih. Tipulah namanya kalau kita tak rasa sedih bila mengahadapi kekecewaan. Gilalah namanya kalau kecewa kita ketawa. Sebab itulah kita kena sentiasa faham perasaan kita sendiri pada setiap detik dan saat, agar kita tak gila dan sewel. Bila kita faham apa yang berlaku dan mengapa ia berlaku, kita akan jadi manusia yang lebih siuman. Kita tak malu untuk menangis, tapi bukanlah hingga buta macam cerita P. Ramlee yang kehilangan isteri.


HIJRAH

Setiap kali tiba tahun baru, setiap kali itulah buat azam baru. Azam nak lebih baik dari tahun sebelumnya. Semua orang macam tu. Kalau ada yang nak lebih buruk dari sebelumnya, memang gila lah tu.

Tahun ni aku berazam nak khatam Quran tiap-tiap bulan. Tahun sebelum ni hanya tunggu bulan Ramadhan barulah khatam. Aku dah kira dah, setiap juzuk ada lebih kurang 20 muka surat. Jumlah semua ada 604 muka surat. Ini bermakna aku mesti baca sekurang-kurangnya 4 muka surat setiap kali lepas solat fardhu. Kalau tak sempat kena cari masa lain. Setiap hari mesti dapat peruntukkan sekurang-kurangnya 1 jam. Bermakna setiap kali lepas solat aku cuma perlu peruntukkan masa lebih kurang 12 minitje untuk baca minimum 4 muka surat. Kalu ada masa lebih dapatlah baca lebih, paling tidak dapat cover masa yang tak sempat nanti. Insya Allah, mesti boleh. Tengok tv setiap hari, berjam-jam boleh, ini cuma 1 jam je atau 12 minit je sebanyak 5 kali sehari. Mesti boleh.....

RUMAH TANGGA BAHAGIA

Macam mana yang dikatakan bahagia. Banyak duit? Tak juga. Ada orang yang tak punya banyak duit, tapi nampak ok je. bahagia je nampaknya. Banyak anak? Tak juga. ada orang bertahun-tahun kahwin, tak dapat anak, nampak ok je, happy je. Rumah besar? Boleh la kot. tapi ada juga yang rumah dia tak besar pun, tapi tetap maintain bahagia je. Kereta bagus. Oklah kot. habis tu yang ada basikal je tu nampak happy jugak, malah badan sihat walafiat kerana mengayuh basikal adalah senaman yang sangat menyihatkan badan. seribu kali lebih baik daripada orang yang ada kereta bagus tapi banyak penyakit.

Aku teringat seorang ustaz kata dalam ceramah di radio. tak ingat bila, tapi radio IKIM lah. Empat perkara yang memberikan kegembiraan seseorang bernama manusia:- pertama Rumah Besar, kedua Kenderaan yang selesa, ketiga Pekerjaan yang bagus dan keempat Pasangan yang baik. Kalau tak silap macam tulah ustaz tu kata.

Pada pendapat aku memang perlulah rumah besau, patutlah gejala maksiat, sumbang mahram berlaku sebab rumah kecik sangat. kalau rumah pangsa di KL tu, ada yang 1 bilik je. patutlah tak berapa bahagia. anak-anak, nak cari tempat selesa, terpaksa melepak di pasaraya, taman-taman dan sebagainya. jadi macam-macam gejala sosiallah berlaku, hanya kerana rumah kecik sangat. Jadi nasihat aku pada lelaki-lelaki yang dah jadi suami atau yang bakal menjadi suami, pastikan rumah besau disediakan untuk isteri dan anak-anak. Kalau terkahwin dengan perempuan kaya dan dah ada rumah besau, selesailah sikit satu masalah, itupun kalau perempuan tu redhalah, kalau tidak, lu pikir lah sendiri wahai lelaki.

Kenapa ya kenderaan yang selesa menjamin kebahagiaan? Kan memang selesa bawa anak isteri dengan kenderaan sendiri, banyak masa dapat dijimatkan, dan bertambah kemesraan keluarga bila duduk dalam satu kereta. itu pendapat aku yang tak berapa bodoh ni lah.

Pekerjaan yang bagus juga menjamin kebahagiaan seseorang. Bagus tu maksudnya, seseorang tu sangat gembira dan seronok dengan kerjayanya selagi kerjayanya itu tidak menyusahkan orang lain, contohnya merompak dan yang sewaktu dengannyalah.

Pasangan yang baik juga menjamin kebahagiaan seseorang. Sebab tu Nabi kita suruh kita pilih yang ada agama, walaupun itu merupakan pilihan keempat selepas, paras rupa, harta benda dan keturunan. Orang yang tak ada agama ni, biasanya dia pakai kepala otak dia je bila buat sesuatu tindakan atau keputusan. sebab tu lah rumah tangga boleh porak peranda, suami tak tahu tanggung jawab, isteri boleh menduakan suami dan macam-macamlah lagi yang memusnahkan kerukunan rumah tangga.

Paling penting pada aku ialah peranan isteri. Bahagia atau sebaliknya terletak di tangan isteri. Sebab kalau ikutkan sirah, kenapa Nabi Adam dan Hawa terlontar keluar dari Syurga??? sebab Hawa kan!!!!!

BUKU CATATAN

Lama juga tak menulis. Ingatkan bila cuti lagi banyak boleh menulis. Rupa-rupanya bila cuti, minda pun turut bercuti. Hilang mood untuk berbicara. Lebih-lebih lagi bila kerja lain yang diuruskan. Kemas rumah, pergi shopping, jalan-jalan cari makan, membaca novel, dan macam-macamlah lagi. Sebenaunya banyak yang boleh ditulis, tapi semuanya dalam kepala je. Bila tak dicatat, hilanglah dia ditelan masa walaupun tak berapa minit berlalu. Lepas ni kena ada buku catatan lah gamaknya. Barulah idea tak hilang macam tu saja. Bila idea datang je, terus capai buku catatan, tulis ape yang timbul dalam minda, kalau itu pun malas juga. tak taulah nak kata ape. pi mai pi mai tang tu jugak la.

BILA ILMU TIDAK CUKUP DI DADA

Berita TV3 malam tadi melaporkan seorang bekas atlet negara, pelumba basikal, ramli namanya, disabitkan kesalahan memiliki dadah lebih dari 4kg. hukumannya digantung sampai mati. Ish ish ish, kasihannya. mesti dah ada anak isteri tu. kesiannya anak2 dan isteri dia.....

Siapa yang harus dipersalahkan!!! dia nak hidup mewah juga macam orang lain. dia pernah berjasa pada negara, tapi apa yang negara bagi kat dia. dia hanya dapat medal dan tercatatlah namanya dalam sejarah sukan negara. itu saja. dengan berbekalkan medal itu tidak menjanjikan kemewahan untuk dia. hidup perlu diteruskan dan yang diperolehi hanya kemiskinan. suatu ketika dulu, dia sibuk latihan sukan, ada kemungkinan kelulusan akademik tak setinggi mana, kalau tidak mesti dah ada kerja yang baik dan tak perlulah dia cari jalan pintas untuk kaya. memang tak berbaloi dia berusaha gigih suatu masa dahulu untuk mengharumkan nama negara, tapi akhirnya dia dilupakan dan terkapai-kapai sendirian untuk meneruskan kehidupan yang maha mencabar ini. memang tak berbaloi.....

PETUA NAK JADI KAYA

Sempat tengok Al Kuliyah petang ni tadi, tajuk dia belanja sakan. doktor kewangan pn hjh rohani salah seorang ahli penalnya. dan sorang lagi ustaz yang sentiasa cool aje, aku lupalah pulak namanya. ustaz tu kata di akhir rancangan kalau nak jadi kaya senang je, TAQWA.......

Pn Rohani cadangkan agar pelaburan dibuat dari muda lagi, dan moleknya dalam jangka masa yang panjang, contohnya 20 - 30 tahun. contohnya mula kerja umur 25 tahun, jadi kalau melabur dalam masa 20 tahun, umur 45 tahun dah dapatlah pulangan. semakin lama kerja tentu semakin bertambah gaji, jadi boleh tambahlah juga pelaburan. jadi tidak mustahillah boleh dapat dekat rm150 ribu kalau bermula dengan rm100 pada tahun pertama, kemudian setiap tahun tambah rm50. apa yang penting ialah istiqamah, dan pastikan melabur pada tempat yang halal.

formula nak tahu kita kaya ke tidak pun diberi oleh pn rohani. formulanya senang je. jumlahkan berapa simpanan yang kita ada dan bahagikan dengan jumlah perbelanjaan kita pada satu-satu bulan tu. kalau positif oklah tu, tapi kalau negatif, tu tanda-tanda perlu sangat berhati-hati supaya tak jatuh muflis, terutama kepada pemegang kad kreditla tu, sebab biasanya orang2 yang ada kad ni lah yang selalu berlagak kaya, tapi sebenaunya pape kedana. apa ke tidaknya, dah tahu duit tak ada, tapi belanja melebihi pendapatan. punca utamanya hanyalah NAFSU semata-mata. sebab itulah ustaz kata kalau kita TAQWA, Insya Allah, semua masalah dapat diatasi, dan kehidupan akan sentiasa bahagia dan mencukupi.

JB YANG TAK KUKENALI

Baru je balik dari JB, menginap di tropical Inn. 3 hari 2 malam. Boleh tahan la jugak, much better dari city villa di KL, walaupun konsepnya sama, hotel budjet. sebenaunya ikut suami menghadiri mesyuarat KPM. daripada kena tinggal sorang-sorang di rumah lebih baik ikut. dapat bilik mengadap selat teberau. paling best boleh nampak jelas bila matahari terbit. macam keluar dari laut je matahari tu. petang semalam sempat pergi ronda2 JB, konon2 nak carilah MPTI, kini IPTI, maktab aku dulu. oleh kerana tak pandai jalan, tak jumpa pun. yang jumpa jb waterfront, ramai orang tengah memancing. tak pelah lain kali datang lagi, bawa peta sekali. sekarang dah ada JB central. cantik gak. terminal bas larkin macam dulula juga, tak banyak beza. nampak angsana, tak singgah pun. lepas makan malam ingatkan nak pergi city square, sekerat jalan tak jadi, sebab terasa nak buang air kecil la pulak, patah balik naik hotel. nak cari tandas kat city squre tu nanti entah berapa lama baru jumpa.

SUATU HARI DI CITY VILLA

Bangun pagi ni dah berada di City Villa. He he macam magic la pulak. sebenaunya semalam petang aku sampai kat City Villa ni, suami aku ada kurus kat sini. suami aku kata ni hotel rakyat. nak pergi hotel macam tak nampak pintu masuknya, kelilingnya penuh gerai jualan. kalau nak membeli belah tudung2, baju2, permaianan kanak2, mudah je, keluarje pintu hotel dah jumpa. yang tengah kursus kalau boring2, keluar rehat jap boleh gi membeli belah. jangan belah langsung dari dewan kurus dah le. kalau sape masuk dewan kurus dengan membimbit beg palastik, itu tandanya baru lepas menangani stresslah tu.

Lepas subuh tadi sempatlah skype dengan anak kesayangan. tempat dia baru je nak masuk maghrib, kul 7 terbit matahari, kul 4 lebih dah terbenam. kalau bulan puasa best kot. tapi yang tak tahan sejuk ajelah, kata semakin sejuk semakin lapau perut jadinya. dia mula exam hari jumaat ni, dan tamat 18 haribulan nanti. esoknya 19 haribulan terus balik kampung.

Hotel ni, aircond tak boleh dikawal sendiri. jadi punyalah sejuk. berbalut selimut la 24 jam. baju tebal tak bawa. tahan ajelah sejuknya. kalau musim panas boleh tahanlah juga, ini musim hujan, bertambahlah kesejukannya. Cerek masak air tak ada, kopi, teh, susu dan gulapun tak ade. kalau nak air panas kena minta. adalah pekerja hotel bawakan air panas, isilah dalam termos flask. memang sangat menjimatkan elekrtik. bagus juga. membazir itu amalam syaitan.

TEMPAT MENGADU

Apapun yang berlaku dalam kehidupan, tempat paling best nak mengadu ialah pada Allah. Dia maha mendengar lagi maha mengetahui, dia maha pengasih lagi maha penyayang, dan dialah segala-galanya. Bila dah mengadu padanya, kita akan rasa sangat lega dan ringan dari segala bebanan. padaNYA kita tak akan terasa malu, padaNYA kita akan terasa syahdu dan sayu. air mata boleh menitik bila kita kemukakan pengaduan padaNYA. kita akan sangat pasti kerana padaNYAlah tempat kita mohon pertolongan, tiada yang lebih berhak dari NYA. sebabtu kalau nak buat pengaduan padaNYA kita kena pilih masa yang sesuai, masa yang semua orang sedang lena dibuai mimpi, tiada hiruk pikuk bunyi entah apa2, suasana nyaman dan hening.

HADIAH PERKAHWINAN

Aku tumpang gembira bila dapat tahu anak saudaraku dapat tawaran Jurutera Elektronik. Gaji permulaan RM2088.00. Wow dasyat tu, aku dulu mula2 keluar maktab perguruan starting gaji tak sampai RM400. Tahniah Ipah, hadiah perkahwinan yang cukup mahal la ni kan. 26 Disember ni kahwin. Kerja tetap pun dah dapat. selama ini dia kerja di syarikat swasta, gaji RM2000 tanpa elaun2 lain dan kemudahn2 lain. Ini kerja dengan Kementerian Kesihatan. kalau campur imbuhan tetap perumahan, elaun khidmat awam, cola dan elaun2 lain lagi, dekat-dekat lah RM3000 sebulan boleh dapat. Nak sambung belajar lagi pun dah mudah. Bolehlah beli rumah lepas ni. Bestnya. Alhamdulillah!!!!

Rezeki Tuhan yang bagi. Bersyukurlah kita di atas pemberianNYA. Susah payah belajar masa di UTeM dulu, sampai menangis-nangis sebab member sekumpulan buat perangai tak nak bantu buat assignment, akhirnya membuahkan kejayaan yang cukup manis. Itulah nikmat kesungguhan dan kerajinan. memang berbaloi. kan pepatah melayu kata, usaha tangga kejayaan. berakit-rakit ke hulu, berenang-renang ke tepian, bersakit-sakit dulu, bersenang-senang kemudian. syukurlah. itu belum lagi cerita susah payahnya masa belajau di matrikulasi pulau pinang sebagai pelajar ambilan kedua. mana nak sama dengan student ambilan pertama, yang hebat-hebat dan dasyat-dasyat. member sebilik dapat 4 flat, dia dapat cukup2 makan je. Kalau putus asa di pertengahan pendakian tak mungkin sampai ke puncak kejayaan. Tahniah sekali lagi Ipah. Tak sia-sialah duduk dengan pak uda dan makmah masa tingkatan 1 hingga 5 di kuaters guru SMKIS. Budak SMKIS memang hebat.

CHICAGO - HOUSTON - SINGAPORE - KLIA

Berlepas dari chicago airport 19/12/09, sabtu, 10.15 pagi. tiba di houston airport kul 1.06 petang dan berlepas dari houston ke singapore 4.45 petang hari yang sama. tiba di singapore changi airport kul 5.55 pagi isnin, 21/12/2009. dari changi ke KLIA kul 8.35 pagi dan dijangka tiba di KLIA kul 9.30 pagi isnin tu. huhuh mesti sakit badan duduk dalam kapal terbang. Ayah dia kenalah amek cuti hari isnin tu nanti.

Itu jadual penerbangan anakku untuk cuti akhir tahun ni. cuti pertengahan tahun hari tu dia tak balik sebab selsema babi tengah betul2 kecoh masa tu. satu bulan je dia cuti, tapi sempatlah menghadiri kenduri kahwin kakak sepupunya zaripah pada 26 disember 2009 ini nanti. akhir-akhir ni dia rajin pergi gym. nampak macam dah tegap sikitlah badan yang kurus melidi suatu waktu dulu. dulu suruh minum susu "gain eight" untuk gemukkan sikit badan tu, beli satu tin, minum sekalije, akhirnya dibuang ke tong sampahje susu tu. memang tak sedap pun rasanya. kalau makan nasi boleh tahan banyak, tapi makannya sekali je lah satu hari. orang boleh makan macam2 dalam masa satu hari, dia tak heranpun. suruh rasapun tak nak. tapi macam ayah dia jugaklah, metabolisme tinggi sangat kot, makan apepun tak jadi lemak, sebab tu tak gemuk2. aku juga yang bertambah naik berat badan. doktor dah kata dah nak masuk tahap obes. kena kurangkan 10 kg. banyak tu, 1 kg pun payah benau rasanya nak buang. kenlah disiplin diri nampaknya, tapi perut ni asyik lapau je.






BERBULAN MADU DI KUALA LUMPUR

4 hari aku tak menulis. ikut suami mesyuarat di KL. Tak best betul hotel KL International tu. WiFi dia RM6 sejam. Cekik darah betul. Kalau City Villa, boleh tahanlah jugak, baru RM20 untuk 24 jam. Lepas sembahyang subuh tadi balik. Sarapan pagi kat R & R Seremban. Ingatkan pagi2 orang tak ramai, aku lupa rupanya hari sabtu, semua orang ambil peluang bertolak pagi untuk ke destinasi masing-masing. Dah beli makanan dengan kopi dan teh, nak cari tempat duduk punyalah payah, full house. akhirnya dengan muka tak malu gi tumpang duduk kat sorang pakcik yang tengah makan nasi lemak sambil baca The New Straits Times. Suamiku tanya boleh tumpang duduk, takkan dia nak kata tak boleh, dengan muka kelat dia anggok je lah. aku buat2 manis mulut ada orang ke kerusi ni, dia pun jawab, ada lagi sorang je, dia pun toleh kat kawan dia, tengah beli air. aku dan suami pun duduklah makan. sempatlah berkenalan, cuma tak tanya nama, dia dari perak nak gi pasir gudang jemput anaknya.

Hari ni ada dua rumah orang kahwin kena pergi, satu kawan lama masa sekolah menengah dulu, fauziah bujang, yang keja kat JPM, satu lagi anak murid aku di SMKIS, noraini idris, satu lagi member suami, guru besau katanya. siap2kan jelah angpaunya.

Duduk memerap dalam bilik hotel, nasib baik bawa bekal novel-novel yang kupinjam dari anak saudara. sempatlah habiskan 4 buah daripada 7 buah yang kubawa, naik keneneng gak kepala membacanya. berhenti sembahyang, makan dan buang air kecik je, suami mensyuarat kul 8 pagi hingga 11 malam. nak tengok tv pun bukan ada cerita yang best, vision four menayangkan cerita yang berulang-ulang dari pagi sampai petang. boring.

Aku kalau dah baca novel, memang menghayati dengan penuh perasaan, kalau sedih memang menangis, kalau gembira, memang ketawa dan tersenyum2lah aku sorang-sorang. dapatlah kurangkan stress menanti suami habis mensyuarat. cuma macam aku pernah kata sebelum ni, kalau yang menulis tu memang orang yang kuat imannya, penulisannya pun memang memandu kita ke arah memantapkan aqidah dan keimanan, mendidik kita macam mana nak jadi insan sebenar2 insan. daripada 4 buah buku yang aku baca tu, ada sebuah yang aku rasa tak berapa best. watak2 perempuan digambarkan tidak menutup aurat, rambut diwarnakan, tapi punyalah pujian diberikan ke atas baiknya budi bahasa, sopan santunnya pada orng tua dan macam2 lagi gambaran yang baik untuk heroin dan hero cerita. baik ke apa kalau suruhan Tuhan tak dipatuhi, laranganNya tak dijauhi. Untuk remaja yang masih mencari identiti diri, contoh-contoh dalam novel macam nilah yang dijadikan panduan dan teladan. tak ke rosak mereka nanti, kalau panduan dan teladan yang salah yang mereka perolehi.



QURBAN



Hari Sabtu aku ikut suami balik ke Kuala Selangor. Ahli keluarga Mohd Taib buat Qurban pada hari Ahad. Buat kenduri adik beradik je. Namanya pun kenduri, dekat kul 3 pagi baru tido sebab rebus ketupat lambat, dekat kul 11 baru mula rebus, mana tak lambatnya masuk beradu. Kebetulan pula pergi ziarah keluarga kak shima malam @ pagi tu.

Kul 2 pagi terima panggilan telefon dari kak shima, abangnya meninggal dunia. Innalillhai wainna ilaihirajiun. Aku dan suami serta dua orang anak sedara suami pergila ziarah. kul 2.30 pagi tiba di Jeram, baca yassin, doa untuk si mati dan tiba rumah kuala dekat kul 3.15 pagi. Uuurgh mengantuknya. Angkat ketupat dulu. lepas tu tido. kul 4 kot baru terlelap, kul 5.30 dah terjaga sebab terdengar orang ngaji kat masjid daerah kuala selangor.

SENAMAN UNTUK KESIHATAN

Doktor kata untuk badan yang sihat, perlu bersenam. Senaman yang tak perlu perbelanjaan dan modal yang banyak ialah jalan kaki @ jogging. Cuma perlu ada kasut yang sesuai dan pakain yang biasa dipakai tu memadailah. kalau biasa pakai kain batik, apa salahnya jogging dengan kain batik. he he he. cuma macam susah sikitlah nak berjalan kot. Takut kain tercabut, kecoh satu kampung.

Tapi kan, cuba tengok cerita perang, cina ke, arab ke, india ke dia orang tunggang kuda boleh je pakai jubah. jadi tak salahlah pakai kain batik berjogging kan.

Porfesor Ungku Aziz kata, apa yang penting, bila namanya bersenam, peluh mesti keluar. Kalau bersenam tapi peluh tak keluar, bukanlah bersenam namanya.

WUKUF DI ARAFAH



9 Zulhijjah, hari wukuf di Arafah hari ni, mulai masuk waktu zohor sampailah masuk waktu suboh esok 10 zulhijjah. Gambar kat atas ni amek dari internet, terimakasihlah pada orang yang upload gambar ni. Orang yang tak pergi haji bolehlah puasa sunat sempena wukuf di Arafah harini.

Teringat aku tahun 2004, aku sekeluarga menunaikan haji tahun tu, muhammad afiq, anak tunggalku waktu itu baru tingkatan 4, adikku marhaney yang telah menjaga anakku sejak berumur setahun dan suamiku yang baru pindah ke SMKDB setelah setahun dipindahkan ke Pulau Pinang.
Ketika berada di Arafah inilah waktu yang paling mencabar keimanan, walaupun satu malam sahaja berada di Arafah. Macam-macam ragam manusia dapat dilihat di sini. Nak tau sabarnya tidak manusia ialah masa berkeperluan untuk menunaikan hajat di bilik kecik. satu lagi masa nak naik bas ke mina dan muzdalifah. di sinilah kita boleh lihat tinggi atau tidaknya tamadun setiap individu. walaupun dari negara yang sama, 1 Malaysia, tapi nafsu nafsi jelas kelihatan. aku sekeluarga dapat bermalam di muzdalifah, cuma tak boleh tido je, sebab duduk beratapkan langit dan beralaskan tikar. sejuknya Allah sahaja yang tahu. lepas subuh baru dapat bas terakhir ke mina, kul 9 pagi tiba di mina. tak dapatlah sembahyang raya pagi tu. tak teringatpun pasal hari raya masa tu, dalam kepala hanya nak menyempurnakan segala rukun dan wajib haji saja. rehat sekejap dan bersarapan, kemudian terus pergi melontar jamratul aqabah, bercukur (aku potong lebih dari 3 helai rambut), pastu dapatlah tahalul awal. dah boleh buka ihram. esoknya pergi melontar ketiga2 jamrah, buat nafar awal, pastu bergerak ke Mekah untuk melaksanakan 2 lagi rukun haji iaitu tawaf haji dan sai.

Kalau nak tahu sabar tidaknya manusia, dan nak uji kesabaran, waktu melontar jamratul aqabahlah. aku terbayangkan kalaulah dibuatkan laluan sehala dan ada lampu trafik untuk jemaah haji yang nak melontar alangkah bagusnya, taklah berhimpit-himpit dan berebut2 hingga ada yang kena pijak dan sebagainya. semua diberi giliran dengan tenang dan teratur untuk melontar. manusia ni kalau lampu trafik tu biasanya dia sangat patuh, sebab tengah2 malam pun tak ada kereta lain yang kelihatan, kalau lampu merah, tetap dia berhenti. suami aku la tu. aku yang selalu kata, bolehlah bang, tak ada keta pun. dia tetap berhenti hinggalah lampu hijau menyala.

Aku buat kira2 bodoh aku, sebenaunya nak buat haji ni perlukan lebih kurang 3 hari je. Hari pertama masa wukuf di Arafah, hari kedua masa bermalam di Muzdalifah dan hari ketiga masa bermalam di Mina. Bila kesemua 6 Rukun Haji dapat disempurnakan dan 6 Wajib haji dilaksanakan sebaik mungkin dalam masa tiga hari ni, dikira dah tertunailah haji pada tahun tu. Kalau dicampur dengan waktu perjalanan pergi dalan balik dari Malaysia ke Mekah, 5 hari cukup kot.

Jadi aku tersangatlah heran kalau manusia2 yang sangat sibuk tu kata tak boleh pergi haji sebab takut meninggalkan keluarga/harta/kerja/dsbg terlalu lama, takut benau mati atau jatuh pape kedana kalau pergi buat haji, dan meninggalkan perusahaan lama-lama. gi melancong entah kemana-mana tu hingga berminggu-minggu boleh pulak. itulah manusia. pilihan memang di tangan mereka sendiri.

Esok hari raya Qurban. Selamat Hari Raya.

MASA UNTUK RELAX


Untuk putra puteri SMKIS yang bakal menduduki peperiksaan PMR, SPM dan STPM tahun 2010. Masa cuti inilah masa kalian semua muhasabah diri. Masa cuti yang panjang inilah untuk kalian buat satu perancangan untuk memastikan kejayaan kalian kelak. Masa relax inilah kalian boleh luangkan masa untuk mebayangkan masa hadapan. Hitam putih kehidupan kalian pada masa hadapan, kalian sendirilah yang menentukan. Relax dan fikirkanlah.

Orang selalu kata, kita ialah apa yang kita fikirkan. Kalau kita kata kita hebat, memang hebatlah kita suatu hari nanti, kalau kita kata kita pandai, memang tindak tanduk kita menunjukkan kita orang yang pandai, kalau kita kata kita boleh berjaya dengan cemerlang, memang kita bakal menempa kejayaan gemilang.

Itulah magiknya bila kita berfikir. Apa yang kita fikir, diikuti dengan tindak tanduk kita yang selaras dengan apa yang kita fikirkan, itulah yang bakal kita perolehi kelak. Relax dan fikirkanlah dan bertindaklah.

KITA BOLEH MENANG



"Manusia dikudai oleh syaitan, apa yang syaitan nak semuanya dibuat oleh manusia. Manusia menjadi tempat untuk syaitan merealisaikan keinginan dan kemahuannya." Itulah permulaan kata-kata dari Ustaz Mohd Farid Ravi Abdullah dalam program Halaqah malam ahad yang lalu yang bertajuk "Ubah Suai"

Aku setuju sangat. Lihatlah bukti sekeliling kita, berapa ramai manusia yang kalah dengan syaitan. betapa ramai ibu bapa yang kalah dengan syaitan. betapa ramai datuk nenek yang kalah dengan syaitan. betapa ramai para intelek juga kalah dengan syaitan. kalau dah orang dewasa juga kalah dengan kehendak dan kemahuan syaitan, malah orang yang kita anggap sangat tinggi ilmunya (alim) pun terjebak dengan godaan syaitan, apatah anak-anak dan para remaja yang baru belajar mengenal dunia.

hanya segelintir yang menang dalam perjuangan memerangi bala tentera syaitan ini. Kalau ilmu yang diperolehi, benar-benar dapat dihayati dan diamalkan dengan penuh keyakinan, insya allah, kita boleh menang.

IKUT SUKA AKU

Hari ni sempat habiskan membaca dua buah novel. Kadang2 best juga baca novel ni. macam tengok wayang gak. paling best. suka-suka hatilah nak berhenti kat mana dan bila nak sambung semula. taklah macam tengok drama kat tv, kena tunggu masa yang ditetapkan, kalau missed dah tak best. Banyak yang boleh diambil contoh teladan dari novel. kalau pengarangnya jenis orang yang beriman, best jugak lah baca novel dia, banyak ilmu dapat, kalau jenis yang kurang iman penulisnya, dapatlah hiburanje. silap-silap boleh sesat lagi menyesatkan.

GHIBAH



Kadang-kadang rasa sedih je tiba-tiba. rasa kosong. rasa sayu. agaknya sebab duduk sorang-sorang, macamtulah perasaan.


tapi bila datang anak sedara yang memang tengah lasak dan keletah bercakap, terus jadi ceria hidup. Moralnya, jangan selalu duduk sorang-sorang, gi jalan cari geng bersembang.

Cakap pasal cari geng bersembang ni, patutlah orang-orang pompuan yang jadi surirumah tangga sepenuh masa, seronok bersembang kat pagar rumah atau kat depan rumah. cuma yang tak sedapnya buat ketupatlah pulak. bila dah berlambak-lambak ketupat jadi musuh lah pulak. tak best jugak.

Ustaz kata orang ngumpat ni macam makan daging busuk orang yang diumpatnya.... hiiih.. yerk.... geligelemannya. berhenti2 la buat ketupat tu.

Aku memang tabik betul kat sorang member ni. tak pernah aku nampak dia berborak2. tekun dia baca majalah atau surat khabar kalau tak ada buku pelajar yang nak disemak. betul-betul dia dapat menahan godaan nafsu mulut dan lidah.... satu dalam seratus pun susah nak jumpa.

NAK BUAT APA CUTI NI EH

Cuti akhir tahun dah bermula. Semalam gi amek dua orang anak angkatku di asrama sk nyalas. kesian dia tunggu lama. kul 6.20 petang baru aku tiba. suami habis mesyuarat kul 5.15 petang. dia sampai rumah kul 5.30 petang. sembahyang asar, lepas tu mandi, baru gi ambil budak2 tu. sempatlah beli sate kat pasar malam nyalas tu. macam tak berapa best je pasar malam dia.

Malam tadi buat email baru. guna gmail pula. buka account fb sekali. selama ni tumpang fb suami je. got carried away juga bila melayari internet ni. kul 1 pagi aku tidor.

pagi ni buat sarapan. french toast dan cucur udang. bagi kat jiran sebelah sikit.


























Haa ... inilah salah satu aktiviti wajib sepanjang cuti ni, boleh menulis dalam blog banyak sikit daripada biasa. Ikutilah penulisanku ya. Cita-cita dulu masa sekolah, waktu tingkatan 2 kot, memang nak jadi penulis. tapi masa tu bukan cita-cita kot, masa tu angan-angan je. tulis pun pada kertas-kertas buku. lepas tu dah hilanglah entah ke mana. rupa-rupanya nak jadi penulis ni mesti rajin jugalah merantau, macam pepatah melayu kata jauh berjalan luas pengalaman. kalau tak boleh berjalan2 ke sesuatu tempat, sekarang ni dah banyak maklumat yang boleh dicapai tanpa berjalan. namun mengalaminya sendiri tidak sama dengan mendengar ceritanya sahaja.

KANSER MULUT

"Cikgu kenal saya? Cikgu ajar saya Matematik tahun 97". Mataku terpandang name tagnya, Dr Norlela ... "saya Norlela."

Dah jadi doktor gigi anak murid aku. Katanya dah 3 tahun bertugas sebagai doktor gigi. Tahniah lela!!!!!
Dia datang ke sekolah kerana melaksanakan tugas menyampaikan taklimat tentang pentingnya menjaga kesihatan gigi.

Daripada 139 orang pelajar Tingkatan 3 yang datang hari ni, ada sorang pelajar yang dapat menulis dengan baik tentang input yang diterimanya. Pelajar yang macam nilah yang aku suka. Kalau dia teruskan menulis jurnal belajarnya seperti hari ni, aku percaya dia boleh mencapai kejayaan cemerlang dengan mudah. Ini yang ditulisnya.....

"Saya telah memahami tentang kanser mulut dan juga cara periksa mulut sendiri. Kanser mulut, lelaki : perempuan ialah 2 : 1. Kanser ke 6 terbanyak, 405,318 kes. lebih pada peringkat pertengahan dan ke atas. paling tinggi di India dan Sri Lanka. Di Malaysia 60% pengidap kanser mulut ialah orang India. Di Sabah dan Sarawak, kadazan dusun paling banyak dapat kanser mulut. Tabiat yang membawa kepada kanser mulut ialah merokok, makan sirih, minum alcohol dan sinaran ultraungu matahari.

Kanser mulut bermaksud sel-sel mulut tumbuh secara tak normal. Tanda-tanda kanser mulut, tompok putih/merah, gusi berdarah, gigi longgar, sakit gigi, bengkak di leher dan sakit telinga.

Rawatan, pembedahan-radioterapi, radoterapi, hemoterapi, paliatif terapi.

Amalan baik untuk mengelakkan kanser mulut, makan sayur-sayuran, lawat doktor gigi 6 bulan sekali, periksa mulut sendiri.

Cara periksa mulut sendiri, tengok cermin dengan cahaya terang, jika ada gigi palsu keluarkan, periksa kebengkakan, perubahan warna dan tekstur. Bahagian yang harus diperiksa ialah leher, bibir atas, bawah, kiri, kanan dan juga periksa gigi sendiri."

Haah macam nota sains dia tulis. Macam ni lah baru betul dapat apa yang disampaikan. tak sia-sia kehadirannya ke sekolah hari ini. Tahniah kepada palajar ini !!!!!!!

Yang tak dapat ape-ape hari ni takziah le yer....... tapi tak pe, jangan putus asa untuk menulis lagi. Lama-lama nanti ok la. Kan orang putih kata "practise make perfect"

LETIHNYA!!!!

16 haribulan keluar rumah kul 6.45 pagi, gi Dewan Bestari hingga kul 12.30 tgh. Tiba sekola dah dekat kul 2 petang, sembahyang zohor, makan bihun campur mee, kemudian meeting guru kali ke4 hingga kul 6.03 petang. Huhhh.. exhausted. Lepas meeting terus hantar 2 orang anak saudara yang kematian ibunya sebelum puasa tahun ni balik asrama sk nyalas. Hujan lebat sepanjang jalan ke nyalas. jadi tak boleh laju. Maghrib dah panjang bila tiba semula ke rumah. Memang habis tenaga untuk hari tu. Satu hari yang sungguh meletihkan.

Semalam, 17 haribulan gi lagi ke Dewan Bestari, tiba sekola kul 2.00 petang. Tiba rumah kul 2.45 petang. Letih semalam belum habis lagi.

Hari ni, kena jadi baby sitter pelajar2 pos PMR. 159 orang yang datang, rajin bebenau diaorang ni. Kumpulkan diorang kat Dewan Asrama. Tayang cerita Harry Porter, macam masuk panggung wayang, sekali sekala baby sitter buat iklan. Mula-mula buat iklan mooney check list, siap buat graf lagi. kemudian iklan tajaan pakej tingkatan 4 tahun depan. Habislah satu hari. esok dan lusa menanti. entah iklan apa nak dibuat. semalam hazlin dah ajar diorang buat blog, hazlin kata punyalah lembab internet. macam SB la tu.

NILAI HIDUP KOSONG PERATUS

Bawa 10 orang lagi gi Dewan Bestari hari ni. Timbalan Pengarah, Cik Hjh Juliah yang rasmikan. Sempatlah kucatat kata-kata peransang Tuan Timbalan untuk budak-budak RK tu.

Pandang dan lihatlah apa yang ada di dalam bilik ini. Dengarkanlah apa yang diperkatakan oleh setiap barang tersebut. Dimulakan dengan En Kipas yang sentiasa menyejukkan. En Kipas berkata, "Bawa Bertenang Selalu" Nak buat apepun jangan terburu-buru. "Be cool"

Kemudian lihat pula En Bumbung yang sering mengatakan, "Sasaran biar tinggi" mesti ada matlamat dan target yang jelas dan tinggi, bukan biasa-biasa je. "Aim high"

Giliran En Tingkap pula berkata, "Lihatlah dunia" janganlah jadi macam katak di bawah tempurung, ikuti peredaran zaman. "See the world"

En Cermin tak kurang hebatnya, dia berkata, "Fikir sebelum bertindak," lihat kelemahan dan kekurangan dan atasi segalanya dengan baik. "Reflect before you act"

En. Kalendar pula berkata, "Sentiasa kemaskini" . "Be up to date"

En Jam pula berkata, "Masa itu Emas", jangan suka tunggu saat akhir, "Time is precious"

dan akhir sekli dengarkan apa pula kata En Pintu, "Berusahalah untuk mencapat matlamat". Kalau bersantai-santai takkan boleh berjaya. "Push hard for the goal"

Selesai Tuan Timbalan rasmi dan bagi sedikit motivasi, tiba giliran En. Ghazali pula. Bercelotehlah dia seperti semalam cuma versi ceritanya diubah sikit memandangkan ada guru-guru yang sama turut hadir hari ni, kekok jugalah dia nak samapaikan cerita yang sama walaupun sasaranya berbeza, cuma sorang dua je guru yang sama. Hari ni dia cerita tentang seorang profesor dengan seorang remaja pendayung sampan.

Setiap hari profesor tersebut berulang- alik dari rumah ke tempat kerjanya dengan menggunakan sampan. Suatu hari profesor telah bertanya tiga soalan pada pendayung sampan itu. Soalan pertama, "Adakah kamu boleh berbahasa selain dari bahasa yang kau gunakan ini?" Pendayung sampan itu berkata dia hanya tahu bahasa yang sedia ada yang telah digunakannya sejak kecil lagi. Maka profesor itupun berkata, "Kamu telah kehilangan 25% daripada nilai hidup kamu."

Profesor itu bertanya lagi, "Selain daripada mendayung sampan, ada tak kerja lain yang awak boleh lakukan?" Pendayung itu menjawab, "Sejak saya pandai berjalan, bapa dah bawa naik sampan, ini sajalah pekerjaan yang saya mahir lakukan." Profesor itu mengatakan bahawa pendayung itu telah kehilangan 25% lagi nilai hidup kerana hanya pandai buat satu jenis kerja sahaja.

Profesor mengajukan soalan terakhir, "Adakah awak pergi belajar kat mana-mana untuk tingkatkan diri awak?". Pendayung tu jawab, "Inilah tempat tumpah darah saya, di sinilah juga saya mencari makan, saya tak terfikirpun nak gi mana-mana tempat selain tempat saya ni lah saja."

Profesor menggeleng-gelengkan kepala, "Ish ..ish...ish..ish... memang betul-betul rugilah awak, awak kehilangan 25% lagi nilai kehidupan sebenar awak."

Pendayung tunduk dan berfikir, "Semuanya 75% lah aku kehilangan nilai kehidupan, sungguh tidak bermakna rupanya hidupku ini......"

Sedang dia melayan perasaan sedih kerana kehilangan 75% nilai kehidupan itu, tiba-tiba perahunya terolang-aling dan air tiba-tiba mula memenuhi dalam perahu. Bila-bila masa sahaja perahu itu boleh tenggelam. Dia memerhati profesor tersebut. Tercetus di mindanya untuk bertanya satu soalan sahaja kepada profesor itu.

"Profesor pandai berenang tak?"

"Tak, saya tak pandai berenang.."

"Haaa.. oleh kerana profesor tak pandai berenang, maka profesor telah kehilangan 100% nilai kehidupan profesor."

Terkulat-kulatlah profesor tu. Tak disangka rupa-rupanya budak pendayung sampan ini lebih hebat dari dirinya yang bergelar profesor.

PROFESOR BERAMBUT PASLU DAN DRIVERNYA

Harini bawa 10 orang pelajar tingkatan 2RK ke Dewan Bestari kerana ada taklimat persediaan awal PMR 2010. Kul 8pagi - 12.30 tgh. Mula-mula KS Pengurusan Akademik yang cakap. Tak berapa best, sebab masuk lambat jadi tak berapa nak faham. Lepas tu KU Sains, En Ghazali yang cakap, memang best. Banyak cerita motivasi yang diutarakan.

Mula-mula dia cerita tentangl helang yang beribukan ayam, lebih kurang macam cerita serigala yang beribukan kambing dalam novel "Bila Cinta Bertasbih" dia cerita tentang sarapan, dia cerita tentang senaman, dia cerita tentang gen, dia cerita tentang chromosom, dia cerita tentang tidur, dia cerita tentang babi hutan, dan akhir sekali dia cerita tentang profesor berambut palsu dan drivernya...
Paling penting dia cerita macam mana dan bila nak baca buku rujukan...... Kalau nak tahu macam mana... kenalah beli buku rujukan dulu.... yang tak ade duit nak beli, nak buat macam mana eh... lu fikirlah sendiri.... janji PMR 2010 dapat straight A.

KEPIMPINAN YANG HEBAT

Bila Puan Rokiah dinaikkan pangkat jadi Pengetua, aku ke kedai buku, sebab nak hadiahkan dia sebuah buku tentang bagaimana menjadi ketua yang baik. Aku jumpalah sebuah buku kecil bertajuk "Leadership Smarts - Inspiration and Wisdom from the Heart of a Leader" karya Ken Blanchard (KB) yang diterbitkan oleh Honor Books, Colorado USA tahun 2004. Tapi punya bestnya buku tu aku tak jadi bagi dia, aku bagi hadiah lain, akupun tak ingat aku bagi apa. Dah lama dah...

Buku tu penuh dengan kata-kata hikmat aje pun. tapi sangat mengesankan. Contohnya:-

"The key to develoving people is to catch them doing something right" Menurut KB, inilah konsep pengurusan yang berkesan, sayangnya kebanyakan ketua akan mencari kesalahan orang bawahnya bukan mencari apa yang telah dibuat dengan betul dan baik. Kesian kat semua GKMP sekolah aku hari ni, kena kondem habis pelaporan diaorang, sebabnya pengetua hanya menunjukkan apa yang mereka buat salah, bukan apa yang mereka buat dah betul. ish ish ish... kesian diorang dapat ketua yang macamni, ketua aku jugaklah tu.

"Never punish a learner" Bila dah jadi ketua maksudnya dia lebih pandailah daripada orang bawahannya, kalau tak macam mana dia boleh dipilih jadi ketua. Jadi bila orang bawahan buat salah janganlah cepat menghukum, pastikanlah mereka tahu bahawa apa yang dibuatnya tu salah. Seorang ketua yang baik akan menyalahkan diri sendiri terlebih dahulu dengan mengatakan "maaf, saya yang salah kerana tak memberi penerangan yang jelas" dan dengan penuh kesabaran tunjukkanlah apa yang betul dan pujilah bila sesuatu itu dah berjaya dibuat dengan betul. betul tak???? Ini tidak, yang pandainya komen dan kondemjelah, kemudian ugut pulak tu nak tengok perubahan, demonya tidak. Aku tak bermaksud nak ngata sesapepun. Sape suruh makan cili, cili kan memang semulajadinya pedas, lebih-lebih lagi cili padi. berasap telinga kalau dimakan.

Apa yang aku tulis ni tidak ada kena mengena dengan orang yang dah mati. semuanya berkaitan dengan orang yang hidup je..... jangan marah .....

AKHIRNYA!!!!!!!

Tahniah semua Guru Bimbingan dan Kaunseling Daerah Jasin. Akhirnya dapat juga menyiapkan Kajian Tindakan. Empat kali pertemuan semua guru-guru Bimbingan dan Kaunseling Jasin, bermula dengan mesyuarat pertama di PPD Jasin pada 10 September 2009, diikuti dengan Kursus LDP Kajian Tindakan di Hotel City Villa pada 8 hingga 10 Oktober, kemudian mesyuarat ketiga di Bilik Mesyuarat SMK Jasin pada 23 Oktober 2009 dan akhir sekali mesyuarat pemurnian Kajian Tindakan di Hotel City Villa pada 12 hingga 14 November 2009. Tahniah!!!! Tahniah!!!!! Tahniah!!!!!

Mesyuarat kali ini adalah serampang tiga mata. Pertama menyiapkan KT, kedua Taklimat Program Kaunseling Berfokus oleh Pn Azila dari SMK Munshi Abdullah dan ketiga bidan terjun mengisi masa rehat hari Jumaat dari jam 12 - 2.30 petang, konsultasi kecantikan oleh Pn Zainon yang mempromosi produk kecantikannya. Namanyapun orang enterprising, dengan tak rasa bersalah dan tak rasa malunya, dia tunggu hingga pukul 5 petang dalam bilik mesyuarat tu. Guru kaunseling Jasin memang sporting, kerja siap dalam masa yang sama taklah buat-buat tak tahu je dengan konsultan kecantikan tu. Memang dasyat guru Kaunseling Jasin. Tahniah sekali lagi.

Bila siap dicetak nanti bolehlah buat Kolokium Peringkat Negeri Melaka nanti. Bolehlah bersedia untuk membentangkan di hadapan semua kawan-kawan satu Melaka dan mungkin juga boleh jemput orang Negeri Sembilan dan Johor, jadilah peringkat Kebangsaan Zon Selatan. Cayalah.

KUALITI CEMERLANG VS KUANTITI CEMERLANG

16 baribulan kena bawa 10 orang budak kualiti cemerlang ke JPM, hari yang sama ada majlis restu untuk pelajar yang nak amek SPM tahun ni. kena kerat dua la gamaknya. kena minta tolong member. nanti aku tanya hazlin, masalah problemnya kena g pagi, budak-budak yang 10 orang tu dah dimaklumkan pun. dia orang tanya program ape cikgu. aku jawab nak tengok konsert. dah janji bas kul 7 pagi sebab daftar kat jabatan kul 7.30 pagi. tapi program mula kul 8. lewat sikit bertolak boleh la kot. janji boleh sampai sebelum kul 8 pagi. set. nanti tanya hazlin.

17 haribulan kena bawa 10 orang pelajar kuantiti cemerlang pulak. Seorang pelajar datang tanya, cikgu kesian diaorang masuk kumpulan kuantiti, kitaorang kumpulan kualiti. Dalam hati aku, belagaknya si mamat ni. aku kata, sama je. Hujung dia cemerlang......

CANTIK BIAR YANG ORI

Dapat jumpa perunding kecantikan @ mak andam hari ni. Free consultan. thank you helmi. bagus gak. Kepala otak aku hanya fikir, bagus jugak kalau panggil ke sekolah untuk cerita tentang kerjayanya. Bukan senang nak jumpa orang yang sudi kongsi ilmu secara percuma macam ni. memanglah dia jual product dia, itu kerjaya dialah.



"cuci muka ok. tapi kalau solek-solek tak ok. itu hanya cat muka je, hilang cat muka balik muka asal, muka tak ori. macam anak patung. macam cat tumpah" itulah pendapat suamiku. maka tak payahlah nak beli make up. okla...... tak nak pun tak pe la.....

Aku tanya pendapatnyanya lagi tentang "Perempuan Yang Cantik"

muka licin ori. bersih tak pakai make up.
tak melenyis
tak menggatal
penampilan menarik
kemas, sopan santun, berbudi bahasa.
menutup aurat,
sembahyang,

Tang muka licin dan bersih tu la ada peluang nak beli alat pencuci muka, cuma tak boleh beli make up je. "Gincu boleh tak?" Dia cemek bibir, "tak ori..."

Nasib baiklah dapat suami yang suka tengok muka isteri dia yang ori, maka tak payahlah bersusah payah nak cat muka tiap hari. Alhamdulillah. Origional is Natural Beauty and Beauty is in the eye of the beholder. Macam tulah orang putih kata. Orang Melayu kata, cantik di hati, bukan di mata.

HEPI BESDAY LE YEEE....!!!!!



Pukul 6.28 pagi tadi, adik bongsuku hantar sms ucap selamat hari jadi. ......!!!!

Dah semakin tua aku, tapi masih kurang sangat ilmu di dada.

Terlalu banyak yang belum diteroka.

Terlalu banyak masih belum sampai ke pengetahuanku.

Setiap hari ada saja penemuan baru, mengasak dalam minda untuk terus dicerna.

SEORANG PEREMPUAN BERNAMA ISTERI!!!!




Aku tahu aku tak akan lahir ke muka bumi ini tanpa kehadiranmu.
Aku juga tahu aku takkan mampu hidup sendiri,
tanpa belaian tanganmu ketika aku kecil,
menyusukanku,
memandikanku,
meyuapkan makanan ke mulutku,
mendukungku,
memberikan pelukan hangat ketika aku takutkan sesuatu,
menciumku dengan penuh mesra hingga aku terasa sangat disayangi,
memimpin tanganku ketika aku belum pandai berjalan,
bersekang mata menjagaku ketika aku sakit,
terasa kehadiranku sangat kau HARGAI.

Sesungguhnya tidak terhitung banyaknya budimu padaku ayah dan ibu.
Kalaulah kau minta bayaran,
tidakkan mampu aku melunaskannya sehingga akhir hayatku,
terlalu mahal harga kasih sayangmu.

Dalam kedewasaan ini,
Dalam kesibukan ini,
Aku kadang-kadang lupa kewujudan dirimu, ayah dan ibu.
Maafkan aku ibu,
Maafkan aku ayah,
Maafkan anakkmu ini,
Teganya aku melupakanmu,
Hanya kerana seorang perempuan bernama ISTERI..........
DERHAKAnya aku padamu.

Aku mohon padamu Ya Allah, ampunkan dosaku Ya Allah,
Kasihanilah kedua ibu bapaku seperti mana mereka mengasihaniku ketika aku kecil,
Peliharalah kedua ibu bapaku seperti mana mereka memeliharaku ketika aku kecil,
Lindungilah mereka dari segala kesengsaraan seperti mana mereka melindungi ketika aku kecil,
..............ketika aku kecil,
....................ketika aku kecil,
........................ketika aku kecil,
.............................ketika aku kecil,
...................................ketika aku kecil,
.........................................ketika aku kecil,
.............................................ketika aku kecil...........

Terlalu banyak mereka lakukan untukku ketika aku kecil,
tak terbalas olehku ketika mereka TUA.

dari seorang anak bernama suami.

MAKAN LAGI

Hari ni member yang dapat tunggakan RM8000.00 belanja makan. "Baru seratus lebih yang luak untuk 6 orang", kata dia.

Murah rezeki dia!!! Akupun apa lagi kayuh ajelah. Tiap kali gi makan kat hotel, mesti lupa pesanan doktor. Tapi takpe, balik nanti ikut semula cakap doktor.

Mula-mula, biasalah aku ambil buah dulu, tembikai merah sepotong, tembikai susu 2 potong dan betik 2 potong. Kecik je, potong dadu, 1 inci kot. Lepas tu aku gi amek roti jala 2 gulung, pun kecik gak. Makan dengan kari ayam. Bolehlah.

Habis roti jala aku makan sup cendawan dengan roti bodo. Tak sedap roti dia, sebab bukan ginger bread. Kemudian aku gi amek mee sup pula. Agaknya diaorang letak lada sulah lebih. Boleh tahan pedas.

Macam boleh makan je lagi, gi amek nasi putih, sotong gulung, ulam-ulaman, sambal belacan, telur asin, dan ikan masin. besau jari kelingking akuje ikan masin dia.

Last sekali aku amek kuih-muih. Minum nescafe tarik segelas dan air suam 2 gelas. Alhamdulillah, taklah kenyang sangat, sebab semua sikit-sikit je aku amek.

LAPTOP UNTUK GURU KAUNSELING!!!!!

Bila Ketua Pengarah Pelajaran kata, "Guru Kaunseling kena celik teknologi", makna yang tersiratnya ialah tak lama lagi semua guru kaunseling akan dibekalkan dengan laptop sorang satu, semua bilik kaunseling akan dilengkapi internet dan berhawa dingin, He he he, Bestnya.

Yang memang dah proaktif tu, tahniahlah, termasuklah guru-guru kaunseling SMKIS, masuk bakul, naik lif. Sape lagi nak angkat, sendiri angkat lah, Jangan marah haa....

KERJA BERTANGGUH TAK MENJADI!!!

Alahmdulillah, akhirnya aku selesai menaip semua data dalam borang L4 untuk dihantar ke KPM. Haah itulah, lain kali tangguh-tangguh lagi masuk data!!!!

Program SPK yang dibuat oleh Iznan memang banyak membantu kerja harianku sebagai Guru Kaunseling. Klik nama klien, dan taip laporan sesi, data dengan sendirinya terkumpul dalam L4. Tak perlu nak taip-taip angka lagi. Tak perlu risau lagi lagi, lelaki ke perempuan ke, melayu ke, cina ke , india ke. Semuanya dengan sendirinya dikira secara otomatik. Kalau nak taip satu-satu persatu angka tu setiap hari, boleh juling gak bijik mata, silap-silap tertukar jantina dengan bangsa lagi. Terima kasih Iznan!!!

ALHAMDULILLAH...!!!

Alhamdulillah, siti khatijah dah keluar hospital, novel-novel yang dipinjam tak jadi nak bagi kat dia. Semoga terus diberi kesihatan yang sempurna. Sempatlah nak buat Pelaporan L4 bimbingan dan Kaunseling.

RM10,000.00 SEBULAN


Hari ni tadi pergi ke Kaprima Prime, Alor Gajah, bawa 25 orang pelajar tingkatan 3. Nak tunjukkan pada diorang bagaimana nak jadi usahawan tani.

Kul 8.40 bertolak dari sekolah. Kul 9.10 pagi tiba di Kaprima Prime.

En. Jasmin Bin Jasin, tuan punya syarikat sendiri yang bagi taklimat. Dah 21 tahun bekerja makan gaji En Jasmin buat keputusan berhenti. Pencen tak dapatpun, tapi dia langsung tak menyesal.

Sebab dia dah tentukan matlamat dia sebelum berhenti kerja sebagai Pegawai Veteriner Kanan di Jabatan Perkhidmatan Haiwan. Dia nak capai RM10, 000.00 sebulan dalam masa 5 tahun. Dia dapat capai lebih daripada target.

Kalau dia tak berhenti kerja, tak mungkin dia dapat jadi jutawan seperti sekarang ini. Kan memang Tuhan tentukan, rezeki yang diturunkanNya, 90% adalah dari perniagaan.

Makan gaji 10% je. Sebab itulah kalau nak kaya jangan kerja makan gaji. Kalau kerja makan gaji, takkan kaya-kaya.

Materialistik kah itu? Bila dah kaya jangan lupa Tuhan, nanti jadi macam Qarun, tertimbus harta bendanya dalam bumi dik kerana lupanya dia pada Tuhannya apabila dah kaya.




En. Jasmin tak lokek dengan ilmu yang Tuhan bagi kat dia. Dia ajar macam mana nak tot pokok. Semua dapat peluang buat praktikalnya sekali. Seronok!!!!

Dia ajar macam mana nak kira keuntungan kalau tanam 50 batang je pun pokok tebu.




Dia tunjukkan macam mana dari tahi kambing, diproses hingga halus untuk dicampurkan dengan habuk papan yang juga sudah diproses halus untuk jadi makanan cacing, yang akan menghasilkan baja.

Cacing yang diimport dari Bandung, harganya RM600 sekilogram. Sekarang dah murah sikit, RM200 je sekilo.




Tidak sia-sia lawatan harini. Ilmu untuk jadi usahawan berjaya terlalu mahal harganya kalau dibandingkan dengan RM10 yang perlu dibayar oleh setiap orang pelajar untuk mengikuti lawatan tersebut. Memang rugi siapa yang tak pergi. Tahniah kepada dua kumpulan pelajar yang dah pergi pada hari isnin dan hari selasa sebelum ni. Esok kumpulan terakhir pulak pergi. Jadi lebih kurang 50% lah pelajar T3 yang dapat maklumat macam mana nak jadi usahawan tani. pendedahan dah diberi, terpulang pada mereka lah menentukan kerjaya pada masa hadapan.




NOVEL CINTA







Novel-novel daripada koleksi anak saudaraku:-
1 Adam dan Hawa oleh Aisya Sofea
2 Air mata kasih oleh Norhayati Ibrahim
3 Bila Cinta Bertasbih 1 - Habiburrahman El Shirazy
4 Bila Cinta Bertasbih 2 - Habiburrahman El Shirazy
5 Dalam Mihrab Cinta - Habiburrahman El Shirazy
6 Gelora Jiwa oleh Aisya Sofea
7 Kasih antara Kita oleh Aleya Aneesa
8 Kasih Yang Tercalar oleh Norhayati Berahim
9 Kau Sayangku oleh Bikash Nur Idris
10 Kau Untukku oleh Aisya Sofea
11 Keranamu Ain... oleh Noor Suraya
12 Nota Cinta Buatmu - Norhayati Berahim
13 Rindu di kalbu oleh Durrah Fatiha
14 Saat cinta bersemi oleh Damya Hanna
15 Salju Sakinah - Zaid Akhtar
16 Sehangat Asmara oleh Aisya Sofea
17 Selamat Tinggal Sayang... oleh Ma Lee Chuswan
18 Semusim rindu oleh Aleya Aneesa
19 Sepi tanpa cinta oleh Damya Hanna
20 Seredup Kasihmu oleh Nia Azalea
21 Setia Menanti oleh Fauziah Ashari
22 Sinar Kasihmu - Mohd Hizam Hj Ali
23 Suara Hati oleh Anis Ayuni
24 Tanah Andriyana oleh Noor Suraya
25 Tautan Hati - Fatimah Syarha Mohd Noordin
26 Warkah Cinta Berbau Syurga - A. Ubaidillah Alias

A+++

Dapat relief hari ni kul 2.05 - 2.45, Tkn 3. Yang sangat menghairankan aku, semua budak-budak Tkn 3 baik-baik belaka hari ni. Senyap dan sunyi kelas. Macam tikus jatuh ke beras. Semua kelas macam tu. Sunyi dari bunyi. Bisukah mereka hari ni. Atau dah bertaubat tak nak buat bising. Kalau dari pagi tadi macam ni kan bagus. Emmmmm............ meja dengan bangku... memanglah bisu.

Sebenaunya aku nak cerita macam mana nak kira merit nak masuk IPTA untuk budak-budak lepasan SPM 2009 ni nanti.

A+ : 18, (1A) A : 16, (2A) A- : 14, (3B) B+ : 12, (4B) B : 10, (5C) C+ : 8, (6C) C : 6, 7D) D : 4, (8E) E : 2, (9G) G : 0

Nak kira, kena tau subjek utama ikut aliran. Kalau aliran sains subjek utama yang akan dikira ialah Matematik, Matematik Tambahan, Fizik, Kimia dan Biologi (atau yang sewaktu dengannya). Kalau budak-budak sastera pula subjek utama ialah Bahasa Melayu, Matematik, Sains, Sejarah dan Pendidikan Islam (atau yang sewaktu dengannya). Itu baru 5 mata pelajaran. Kena campur lagi 3 mata pelajaran yang lain yang terbaik.

Yang 5 mata pelajaran utama tadi tu jumlah dia 90 markah, dan yang tambahan 3 lagi mana-mana terbaik 30 markah. Jumlah markah daripada dua-dua bahagian ni dibahagi pula dengan 120 dan darab dengan 90. Ha itulah markah merit yang diperolehi. Kalau semua A+ dapatlah jumlah markah akademik 90 markah. Markah Koku 10. Jumlah semua kalau perfect 100 markah lah. Tapi mustahillah boleh dapat 100 kecuali Koku gi bertanding peringkat antarabangsa dan dapat Johan tu. Ada faham kaaaa..? Tak faham kalu, marilah berguru denganku.

BUDI

Pergi rumah orang kahwin hari ni. Pakcik Din kahwinkan anak bujang dan anak daranya. Dua pengantin sekaligus. Jimat belanja. Budi yang diberi budi yang di balas. Begitulah adat Melayu. Orang berbudi kita berbahasa, orang memberi kita merasa. Namun budi bukan minta dibalas, ada kalanya memang benar-benar ikhlas, ada ketikanya orang mengata tak beralas. Ada ubi ada batas, dah lama aku tak naik bas.

Memang betul-betul tak ada mood hari ni @ memang malas hari ni. Macamtulah kalau hari cuti. Itupun nasib baik ada rumah orang kahwin, kalau tak lagi lambatlah mandi pagi. Workoholic kah diriku..... oh tidak..... Cuma kalau pergi kerja tu, macam rasa sihat je badan sebab banyak perkara nak buat menjadikan badan dan fikiran aktif. Bila cuti ni. Fizikal dan mental semuanya cuti. Aduhai.... tak lama lagi cuti hujung tahun.

Takpe...takpe... aku sedang merancang sesuatu agar cuti tak boring. Tungguuuuuuu.....

CAHAYA KASIH

Aku miss tengok cerita "Nur Kasih" malam tadi, pagi ni buka internet tengok. Itulah hakikat hidup berkongsi yang sebenar. Hakikatnya ialah sukar bagi seseorang untuk berlaku adil dalam soal kasih dan sayang, sebab memang perasaan tak boleh dipaksa-paksa. Yang beruntung dan tersangatlah gumbiranya ialah orang yang dapat kasih sayang lebih. Yang dapat kurang tu memanglah tersangatlah sedihnya. Tapi memang Tuhan Maha Adil dan Saksama. Dia jua yang Maha Mengetahui Segala Apa yang ada dalam hati manusia. Selalu-selalulah dekatkan diri padaNya, Insya Allah akan dapat kegembiraan berganda dan tak terhingga. Buat baik dibalas baik, buat jahat dibalas jahat, itu kan memang adat kehidupan yang telah dijanjikan Tuhan. Kalau buat jahat tapi dapat baik itulah ISTIDRAJ namanya.

DOAKAN KAMI BERTEMU JODOH YANG BAIK

Seronok bila dengar member nak gi menunaikan haji. Sayu dan hiba terasa bila teringat janji yang pernah dimetrai di hadapan Kaabah, bahawa "aku akan datang lagi". Insya Allah suatu hari nanti aku akan berkunjung lagi, ke rumahMu, Tuhanku. Yang akan pergi nanti kalau teringatkan kami, doakan kami di sini. Yang dah berumah tangga, moga terus kekal abadi dan bahagia, yang masih solo semoga bertemu jodoh yang sesuai, yang sakit moga sentiasa dikurnia kesihatan yang baik.

SARDIN GORENG

Padat dan sendat perpustakaan hari ni. Semua pelajar tingkatan 3 berpusu-pusu dan berebut-rebut masuk ke perpustakaan seolah-olah nak menyaksikan sebuah konsert. Kagumnya aku melihat mereka, tak cukup kerusi sanggup duduk di atas lantai.

Guru-guru yang lalu-lalang bertanya, "Ada ape?". Kujawab, "Tengah buat sardin goreng". Cikgu-cigku tu tersenyum dan menjengok ke dalam perpustakaan.

Memang macam sardin, namun semua pelajar seakan tenggelam dalam dunia buku di tangan masing-masing. Setiap 10 minit mereka mencatatkan sesuatu di atas sekeping kertas. Dan begitulah seterusnya selama hampir 2 jam. Pelajar-pelajar SMKIS memang hebat dan dasyat.

JAMUAN AKHIR TAHUN UNTUK SEMUA GBK MELAKA

TARIKH: 12 NOVEMBER 2009
MASA : 2 PETANG
TEMPAT: BOTANIKAL CAFE, BOTANIKAL GARDEN, AYER KEROH

AJK Majlis Jalinan Mesra GBK Melaka:- (9 November 2009 – Mesyuarat AJK )
Pengerusi : Tn. Hj Atan Bin Nordin
Naib Pengerusi : Datin Rafeah Hanim Bte Johari
Setiausaha / Jemputan : Pn. Normah Bte Abdullah
Penolong SU / Jemputan : Pn. Salina Bte Ahmad
Persiapan Tempat & Jamuan : Datin Rafeah Hanim Bte Johari, Pn. Azizah Bte Ahmad
Cenderamata : Pn Ng Gaik Lam, Pn. Norhayati Bte Ahmad, Pn. Norazlida
Dokumentasi : En. Isa, En. Ahmad Suhaizan Bin Pandak
Brosur & Kad Jemputan : En. Mohd Fadzli Bin Idrus
Pengacara Majlis : En Chan Chin Ho
Bacaan Doa : Us. Mohd Anuar Bin Mohd Sidek

ONE MALAYSIA

Dah dua tahun berturut-turut, aku kumpulkan semua salinan KP pelajar yang nak mohon IPTA, baik STPM mahupun SPM. Gi hantar kat BSN. Pastu kerani BSN tu kata biarlah pelajar datang beli sendiri, tak payah kumpul-kumpul macam ni. Nanti ambil masa yang lama. Maka tahun ni akupun bagi tau la kat budak2 SPM tu gi beli sendiri. Ada ke patut kerani BSN tu kata kat budak-budak tu, minta cikgu yang belikan. GERAMnya aku. Sabau normah, sabau. memang macamtulah manusia yang ada lidah. kalau tak ada lidah, tak boleh pulak dia cakap. Kalaulah aku rakam apa yang kerani-kerani BSN tu cakap dua tahun lepas, mahuje aku hebohkan 1 Malaysia. GERAMnya aku.

FARDHU KIFAYAH

Berdezzupp rotan menyiggah ke punggung 4 orang budak lelaki!!! Kalau tak malu, mahu menangis rasanya. Seorang bapa yang merotan kerana sayang, bila dewasa nanti jadi orang yang tinggi budi pekerti. Semuanya tidak boleh dapat percuma, mesti dengan harga yang cukup mahal, Ada kala perlu disepak, ada ketikanya perlu diteranjang, ada masanya perlu dipiat, dikutil, dicubit, dibagi penampau, dan macam-macam lagilah yang menunjukkan bahawa pendidikan sedang berlaku. Sesuai dengan peribahasa Melayu, "Sayangkan anak, tangan-tangankan". Namun kalau daripada 4 orang itu ada seorang yang sanggup tampil dan menjadi wakil, nescaya tak menyinggahlah rotan di punggung mereka berempat tu. Itulah fardhu kifayah namanya, peranan seorang boleh menyelamat yang lain daripada ditimpa bencana.

RAJINNYA!!!!!

3RK1 25 orang hadir, 3RK2 20 orang, 3RK3 24 orang, 3RK4 17 orang, 3KW1 25 orang, 3KW2 20 orang, 3KW3 25 orang dan 3KW4 15 orang. Rajinnya diaorang ni datang sekolah. Lebih dari 70% kehadiran pelajar Tingkatan 3 hari ni. Hebat dan Dasat!!!!. Tahun-tahun sebelum ni pernah kehadiran 18% sahaja. Itu tandanya program selepas PMR tahun ni berjaya menarik pelajar hadir ke sekolah. Minggu ni, program lawatan ke tempat buat pizza. Boleh masuk dapur, buat pizza sendiri dan makan, hanya 25 orang je yang pergi. Selebihnya main game di sekolah, Pelajar perempuan main petangue, pelajar lelaki main futsal. cuaca tersangatlah panasnya. yang tak bawa baju PJ pun main sakan, tak kira cuaca punyalah panas. Lepas rehat, main indoor game. Tapi banyak penontonlah dari pemain, sebab alat tak mencukupi. yang tak dapat main memang nampak boring. tapi oraitlah juga.

STRATEGIK

Bangun lewat hari ni. Kul 6.30 pagi, subuh lewatlah jawabnya. lepas sembahyang subuh, buat cucur sayur untuk sarapan suami. Aku memang jarang sarapan subuh-subuh macamtu. Kul 11 dia kata kena beri ceramah kat sekolah agama assyakirin. Ceramah LDP la tu agaknya. Aku pun ada kurus LDP kat sekolah. yang terakhir kot tahun 2009 ni. Minta suami hantar sebab tengahari nanti nak gi rumah mak melah. kenduri kahwin anak perempuan dia.

Mula-mula ceramah Kajian Tindakan, Puan Salwati Othman yang sampaikan. kali kedualah aku dapat dengar ceramah beliau. Bestnya. macam buat ulangkaji. Kajian Tindakan yang baik ialah apabila "tindakan" yang dilaksanakan ada "inovasi", dan tempoh masa terbaik untuk membuat kajian tindakan dari mula sampai tamat ialah 2 bulan. Refleksi berkisar Guru, Murid, Isi kandungan dan Persekitaran. Lepas tu bengkel perancangan strategik. Kelabu dan kelirunya aku. Peniruan yang sangat strategik. Tamat kul 12.30 tengahari. Suami datang amek kul 1.03 petang, terus balik rumah dan sembahyang zohor, tak sempatpun g rumah mak melah. aku janji ngan suami petang nanti balik dari Jamuan Akhir Tahun Kelab Guru baru pergi. OKlah kata dia. Nasib baik cucur sayur pagi tadi ada lagi. Itulah je yang jadi makanan tengahhari dia, tapi dia kata kat sekolah assyakirin tadi dia dah makan nasi. Alhamdulillah.

Kul 1.30 petang gi Holiday Inn. Makan-makan. Mula-mula aku amek sandwich sepotong, rojak buah dua sudu, sayur tempe dua sudu, ayam goreng berempah seketul. Habis. Bangun lagi g amek biskut kering 1, biskut belanda gulung perasa strawbery 1, dan buah asam 1, semuanya disalutkan dengan coklat cair, cheese cake sepotong, sepotong pai daging dan sepotong roti macam piza. Habis. Bangun lagi gi amek pula ayam panggang sepotong (tak sedappun), ayam goreng berempah 2 ketul kecil, tempora 3 ketul. habis. Bangun lagi g amek cendol. tersangatlah manisnya sebab tercurah air gula melaka lebih. habis. last sekali g amek friut koktail. Air suam segelas selesai. Alhamdulillah.

Lepas tu gi Bintang Printing tengok dummy majalah sekolah. Dah kul 4.50 masatu, tumpang sembahyang asar kat situ. Kul 6.30 baru gi rumah mak melah. tak senonoh punya anak sedara, tapi takpelah juga janji datang walaupun dah petang. Dia nak hidang nasi, aku tak nak. Minum air sirap ngan kuih kek dan kuih bakar je. Bertambah sendat perut. Kat maghrib baru balik. Ternampak jiran tengah cabut rumput kat tepi rumah, tanya khabar anak perempuan yang pergi ke luar negara amek jurusan perubatan. MARA bagi 650 pound, duit sewa bilik dah 300 pound, makan 50 pound, tinggalllah sikit duit sara diri. memang sangat mahal. anak dia pergi dua hari sebelum hari raya, sedihnya.

Pos Popular

Kenali diriku

Foto Saya
Seorang pencari ilmu kerana sesungguhnya terlalu luas IlmuMu ya Allah. Berikan aku minda yang sihat, untuk terus menimba ilmu di bumiMu ini.