Kesabaran yang hilang

Hari ni buat program kemahiran belajar dengan pelajar 2 kawalan. ketiga-tiga kelas dikumpulkan di bilik tayang. bilik yang cukup selesa kalau bilangan sekitar 60 sahaja. jumlah mereka hampir 90 orang. padat tapi oklah.

Puan Hazlin ulang teknik mengingat yang pernah diberi setahun yang lepas dalam program yang serupa ketika mereka dalam tingkatan 1. lepas tu setiap pelajar diminta baca buku teks yang dibawa. pilih satu topik sekitar 2 muka surat. buat nota dan gunakan teknik mengingat yang sesuai. 30 minit masa diberi. baca. buat nota. guna teknik mengingat. gambaran ke, akronim ke, gantian kata ke, rantaian ke, atau ape2lah yang sesuai. janji boleh ingat apa yang dibaca.

Tiba masa untuk pembentangan. peluang diberi siapa yang sukarela nak bentang dulu. tak siapapun menyahut cabaran. hazlin minta sorang pengawas perempuan bentang, tak berani juga. akhirnya sorang pelajar lelaki menyahut cabaran. khiruddin namanya. oklah. tahniah. berani dan yakin.

Minta lagi sesiapa yang sukarela nak bentang. takde siapapun heran. akhirnya pelajar diminta tunjukkan nota yang telah dibuat pada rakan sebelah, terangkan pada rakan secara bergilir. riuh rendah seketika. ada yang nampak bersungguh menceritakan pada rakan. ada yang main2.

yang main2 diuji. "dua orang yang duduk belakang, sila kedepan." lambat2 dan dengan malasnya dua orang pelajar lelaki datang ke depan. "OK, cuba ceritakan semula ape yang kamu terangkan pada kawan sebentar tadi".

garu kepala, letak jari kat dagu. "tak ingat". Aku dah mula baranlah ni. "belum sampai 1 jam, ape yang dibaca, dah ditulis dalam bentuk nota, kemudian dah ceritakan pada kawan, tapi tak ingat ape2." "Tajuk pun tak ingat????!!!" . senyap... sah memang tak serius langsung dan tak ambil kisah. " Duduk bersila atas lantai sekarang... tengok semula nota yang kamu dah buat tu."

"Hah.. kamu pula". dua kali lima. mulutnya tiba2 bisu. "tak ingat juga?" dia angguk. Bertambah beranglah aku. "duduk sana, ingatkan!!!"

yang lain macam tikus jatuh ke beras. semua senyap dan tunduk. takut kena tunjuk untuk bentang di depan.

Pung pang pung pang, membebellah aku. mesti diorang bengang dengan cikgu yang sudah hilang kesabaran. aku gagal hari ni.







0 comments:

Pos Popular

Kenali diriku

Foto Saya
Seorang pencari ilmu kerana sesungguhnya terlalu luas IlmuMu ya Allah. Berikan aku minda yang sihat, untuk terus menimba ilmu di bumiMu ini.