Menyingkap Tabir Sepertiga Malam

Dengan Tuhanpun aku nak berkira. Aku kira letih aku je. Aku kira tak cukup masa aku je. Aku kira kesibukan aku je. Nak buat sembahyang sunat sebelum atau selepas solat fardhupun susah, apatah lagi nak bangun malam untuk buat solat tahajud. Kalau ikut umur Nabi Muhammad SAW, tinggal 9 tahun je lagi aku hidup kat muka bumi ni. Takut dan sedih rasanya bila fikirkan mati. Banyak perkara duniawi yang meleka dan melalaikan aku!!!!!

Dari Abu Huraraih, Rasulullah SAW bersabda, "Yang akan dihisab daripada amal manusia pada hari kiamat ialah solat" Baginda menambahkan, "Tuhan kita (Allah) akan berkata kapada para malaikat, sedang Dia Maha Mengetahui, 'Lihatlah solat hambaku, apakah dia sempurnakan atau menguranginya?' Jika sempurna, maka ditulis baginya kesempurnaan. Jika kurang sesuatu daripadanya, Allah akan berkata, 'Lihatlah, apakah hamba-Ku itu memiliki amalan solat sunat?' Jika dia memiliki amalan solat sunat, Allah berfirman, 'Sempurnakan bagi hamba-Ku solat fardhunya dengan amalan solat sunat tersebut.' Kemudian amalan itu diambil atas yang demikian."

Punyalah pemurahnya Tuhan, bagi top up jika buat solat sunat. Itu belum lagi seperti sabda Rasulullah SAW lagi, "Siapa yang mengerjakan solat sunat dalam sehari sebanyak 12 rakaat, selain solat fardhu, Allah SWT akan membangunkan baginya sebuah rumah di syurga."

Kalau buat kira2 pandai aku, sebab aku memang pandai bab kira-mengira, setiap 12 rakaat solat sunat dapat sebuah rumah, kalau 24 dapat 2, 36 dapat 3 dan begitulah seterusnya. Banyaktu boleh dapat rumah. Heh, tak senonoh je aku ni, tadi kata sedih, bila ingat mati, ni boleh main-main lagi.

"Solat yang paling utama setelah solat fardhu ialah solat malam." HR Muslim

"Rasulullah SAW berdiri (solat malam) hingga pecah-pecah kedua kakinya." HR Syaikhani

Kalau nabi boleh bediri (solat malam) sampai pecah kaki, aku buat setakat 12 rakaat tu takkan tak boleh. Muhasabah dirilah nomah, rumah dah kata pergi, kubur dah kata mari, tak ingat-ingat lagi.....

0 comments:

Pos Popular

Kenali diriku

Foto Saya
Seorang pencari ilmu kerana sesungguhnya terlalu luas IlmuMu ya Allah. Berikan aku minda yang sihat, untuk terus menimba ilmu di bumiMu ini.