Rotan untuk mendidik



Ada 4 jenis ponteng. 1. Ponteng sekolah. 2. Ponteng kelas. 3. Ponteng Koku. 4. Ponteng Kelas Tambahan. Macam tulah yang disebutkan oleh GPK Koku dalam perhimpunan rasmi pagi tadi. Siap main kejau2 lagi waktu koku. Ada yang lari ikut pagau roboh, terus ke ladang kelapa sawit. Hilang tak dapat dikesan. Punyalah tak sukanya diorang dengan koku.

Makin dirotan, makin tak ada ape2 perubahanpun. Ponteng sekolah kena rota, ponteng kelas kena rotan, ponteng koku kena rotan, ponteng kelas tambahanpun kena rotan. Nak datang koku sampai tak sembahyang zohor, tak pulak kena rotan. Nak hadir kelas tambahan hingga tinggal sembahyang zohor, pun tak kena kena rotan jugak. Macam mana tu eh. Kalau ikut sunnah, anak yang dah berumur 10 tahun kalau tinggal sembahyang kena rotan. Tak ada pulak dalam sunnah kalau ponteng sekolah ke, ponteng kelas ke, ponteng koku ke, waima ponteng kelas tambahan boleh kena rotan.....??????!!!!!!! kesian..... aku semakin heran.......*%$#@!@#$%^&...

Tapi ape yang nak diherankan. Begitulah peredaran zaman. Yang muda sudah tidak disayangi, yang tua sudah tidak dihormati. Keihklasan sudah ditolak tepi. Yang penting hanya diri sendiri.


0 comments:

Pos Popular

Kenali diriku

Foto Saya
Seorang pencari ilmu kerana sesungguhnya terlalu luas IlmuMu ya Allah. Berikan aku minda yang sihat, untuk terus menimba ilmu di bumiMu ini.