Air yang tenang jangan disangka tiada bahaya

Sebaik saja aku tiba di pintu pagar rumah, van pejabat kesihatan jasin tiba. 3 orang turun depan rumah aku. aku belum sempat pun bukan pintu pagar. dia bagi salam aku jawab. dalam hati dup dap juga, 2 minggu cuti aku x buat ape2 pun aktiviti untuk menghapuskan tempat pembiakan nyamuk aedes. aku teringat kolam ikan yang tinggal sekor je ikan, itupun dah berkelarah. kesian ikan tu. bimbang juga aku kalau diaorang terjumpa jejentik kat situ. huh kalau ada mesti kena saman.

"baru balik?" sapenya. aku senyum je. harap2 tak lama la diorang nak buat pemeriksaan. dah pukul 3 ni, aku belum solat zohor lagi.
"parkinglah dulu" kata pegawai kesihatan tu. akupun parkinglah. lepas tu dia pun mula interview.
"ada kolah?" aku jawab "tak ada, pakai baldi je dan ada shower"
"flush jamban semua berfungsi?"
"ok, sebab hari2 guna" balasku
"tempayan plastik kat tepi tu isi ape?"
"Ohhh. itu ada pasir dalam dia"
"Pasu bunga ni kena tengok2 juga, kalau tanah dia dah mampat, air boleh bertakung juga" dia mula memeriksa pasu2 aku. nasib baik aku tak pernah letak alas pasu. dan tanahnya masih ok, tak mampat pun. dia menoleh ke arah akuarium yang dah berkelarah tu. ikan ada sekor je. aku bimbang juga kalau dia jenguk ke dalam akuarium tu. lega. dia tak tengok pun. mungkin sebab dia nampak ada ikan berenang2. mesti tak ada jejentik kalau dah ada ikan. selamat.

akupun tiba2 jadi ramah. "ada kes ke?"
"ada sorang meninggal semalam, kat bawah sana, tak tahu ke?"
"oh..tah tahu pulak"
"pasal denggi ke?" aku tanya lagi.
"ha ah, denggi berdarah"
"oooo......" melopong mulutku.
"semalam kitaorang dapat 8 tempat pembiakan nyamuk aedes, silap2 satu taman boleh kena"
bertambah melopong aku. Huh mengerikan. patutlah sejak semalam diaorang sembur asap busuk tu.

"terimakasih eh"
"sama2" balasku.

Diorangpun beredar ke rumah sebelah, beri salam, tak de sapepun jawab. ada orang tapi buat2 macam takde orang. sebab aku tahu memang ada orang. he he he. tido kot.

Selepas diorang pergi, ape lagi akupun check lah akuarium aku. Alhamdulillah, tak ade jejentik pun.

Suami tiba pukul 6 petang, aku kelentong dia, kena saman RM500 sebab orang kesihatan jumpa jejentik 10 ekor kat dalm akuarium tu. Mesti dia cuak juga, tapi dia smart, terus tanya, "mana surat samannya?"
aku senyum dan tunjuk brosur kementerian kesihatan yang diorang bagi tadi. suami senyum je. tak berjaya nak kelentong dia.

0 comments:

Pos Popular

Kenali diriku

Foto Saya
Seorang pencari ilmu kerana sesungguhnya terlalu luas IlmuMu ya Allah. Berikan aku minda yang sihat, untuk terus menimba ilmu di bumiMu ini.