Bumi demam


"Bumi asalnya sihat, kini demam akibat perbuatan manusia. Tanda kemusnahan di muka bumi ialah hujan semakin kurang dan kemarau yang panjang. Tanda kemusnahan serta kerosakan di lautan ialah hasil laut semakin kurang. Semua kemusnahan dan keroskan di darat dan di lautan ini berlaku kerana tindak tanduk manusia sendiri.

Sesiapa yang melakukan maksiat di muka bumi, dia telah membuat kerosakan. Semua ini kerana manusia terbabas dari ketetapan Ilahi. Wahai manusia, kamu sengaja mencari penyakit."

Itulah antara pendahuluan bicara oleh Dr Daniel Zainal Abdidin dalam satu program Halaqah.

Doktor ni kalau bercakap, penuh dengan fakta. Dia akan kaitkan contoh dalam negara mahupun luar negara. So well prepared. Aku suka sangat. Tak banyak orang yang suka membaca dan menganalisis seperti doktor ini. Aku benar2 kagum dengan ilmu yang Tuhan anugerah kat dia. Dia boleh hafal banyak fakta-fakta penting dan dia akan ulas secara saintifik. yang bestnya dia boleh bagi sekali dengan ayat2 Al-Quran yang berkaitan. Kata2nya penuh dengan nas dan dalil.





0 comments:

Pos Popular

Kenali diriku

Foto Saya
Seorang pencari ilmu kerana sesungguhnya terlalu luas IlmuMu ya Allah. Berikan aku minda yang sihat, untuk terus menimba ilmu di bumiMu ini.