Berkawanlah dengan orang yang baik.


"Dah semua orang rajin belajar, sayapun rajin jugalah"
itulah statement seorang pelajar yang kini sedang menjalani latihan dengan tentera udara, bakal jadi pilot tentera. sekarang sedang buat diploma kejuruteraan dalam bidang tersebut. Tak sia2 dia ikut rajin belajar waktu sekolah dulu, katanya. ikut kawan yang baik, jadi baiklah. itulah kenyataannya. itulah kebenarannya. itulah hakikatnya. selaras dengan hadis nabi, tentang pentingnya memilih kawan.

kalau kawan mengajak pada keburukan, memang sejahat2 kawanlah tu. tinggalkan je lah kawan yang begitu. tak ada ruginya kalau tak berkawan dengan orang jahat begitu. tapi remaja memang suka cabaran. niat di hati nak ajak kawan kepada kebaikan, tapi malangnya diri sendiri yang terjerumus ke lembah kejahatan. niat tinggal niat saja. kesian. kadang2 hukum matematik kena guna juga. positif kalau darab dengan negatif, hasilnya memang negatif, tak kiralah walaupun negatif tu kecil saja.

0 comments:

Pos Popular

Kenali diriku

Foto Saya
Seorang pencari ilmu kerana sesungguhnya terlalu luas IlmuMu ya Allah. Berikan aku minda yang sihat, untuk terus menimba ilmu di bumiMu ini.