Minggu Kerjaya


Minggu ni sepatutnya minggu kerjaya. tapi bos kata tak perlulah perasmian2. Maka tak adalah perasmian yang sepatutnya dijalankan pada hari Isnin. Lepas tu sepatutnya ada lawatan ke IPTA dan IPTS sekitar Melaka. Bos kata buat minggu lain. Ok lah. Helmi kata nak buat kolokium, nak panggil dua tiga IPT dan bagi talks sekali. Tak jadi juga. Akhirnya yang jadi ialah Academy Hotel dan Pelancongan dari KL yang jadi. Dia boleh datang hari Rabu, waktu kokurikulum.

Akupun bincanglah dengan GPK1 dan GPK Kokurikulum. Line clear. Sungguh mudah dan tidak langsung menyusahkan. Akupun jumpalah cikgu seman minta tolong pasangkan PA System, aku jumpa En. syafiq, juruteknik pusat access, untuk tolong pasangkan LCD, aku telefon En. Rosli, pekerja dewan, untuk tolong susunkan 200 buah kerusi di dewan. Semua berjalan lancar dan memberikan kerjasama yang mantap. Aku cuba telefon cikgu asrul nak pinjam camera. rupanya asrul g kursus kat BTP, tapi dia kata camera ada pada cikgu nazlin. aku telefon nazlin, nasib tak menyebelahi aku, nazlin kata bateri habis, charger asrul tak bagi. Tak apelah.

Pukul 2.00 petang akupun buatlah pengumuman. Semua pelajar T5 diminta berkumpul di dewan sekolah pukul 2.15. Lepas tu aku teringat camera lagi. Kebetulan aku nampak cikgu bahiyah, terus tanya, "ada camera tak? nak pinjam" memang rezeki murah hari ni. dapat pinjam camera nurul bahiyah. Penceramah yang ditunggu sepatutnya tiba pukul 2.30, tapi tersesat di Bandar Melaka, dia tiba 15 minit lewat.

Tanpa membuang masa, Hazlin selaku pengerusi majlis, mempersilakan penceramah menyampaikan ceramahnya. Diapun mulalah ceramah tentang kerjaya dalam bidang perhotelan dan pelancongan. sempat mengiklan hotel 7 bintang di dubai yang sewa biliknya 2000USD satu malam. Penceramah tu tunjukkan gambar bilik air hotel 7 bintang tu. Penceramah kata bilik air hotel tu lebih besar daripada bilik tidur dia sendiri. he he he. Telan air liur je la. Tapi semuanya tidak mustahil bila ada kelulusan dalam bidang perhotelan dan pelancongan. Lebih2 lagi bila dikaitkan dengan bidang keusahawanan. Bila dah jadi jutawan, setakat 2000USD semalam tu ape kisah. hujung jari je. huh...semua boleh dikuit bila ada duit... yang tak boleh hanyalah.........



0 comments:

Pos Popular

Kenali diriku

Foto Saya
Seorang pencari ilmu kerana sesungguhnya terlalu luas IlmuMu ya Allah. Berikan aku minda yang sihat, untuk terus menimba ilmu di bumiMu ini.