Unfair!!!!!!


Dari zaman aku sekolah lagi, aku memang tak suka kelas tambahan. kesian kat cikgu2 aku. Tapi anak orang kaya boleh la pergi kelas tusyen. sebab bayaran dikenakan. ayah aku pesara polis biasa. duit pencen tak seberapa. cukuplah untuk menyara makan minum sekeluarga. sebab itulah aku tak pernah mengecekpun nak pergi tusyen.

kalau cikgu buat kelas tambahan, bermakna kena balik lewat. kalau balik lewat bermakna kena bawa bekal utuk makan tengahari, nak dapat duit belanja lebih memang tak adelah. jadi bawala bekal makanan dan minuman. nasib baiklah ibuku seorang surirumah tangga yang rajin bangun pagi dan siapkan sarapan dan bekalan untuk anak2. dapatlah aku bawa bekal.

budak2 zaman sekarang ramai yang tak kisah tentang tentang sarapan dan juga bawa bekal. duit belanja yag dibekalkan oleh ibubapa rasanya cukup untuk makan waktu rehat je. jadi menahan laparlah diorang sampai petang kalau ada kelas tambahan. sungguh kasihan. bos kata keputusan mesti ok. oleh kerana keputusan tak ok, maka kena buat kelas tambahan. so very unfair. subjek yang senang, cikgu2 dia tak perlu datang kelas tambahan. subjek yang susah dan pelajar banyak gagal cikgu2 dia kena datang kelas tambahan. kalau seminggu sekali takpela juga, seminggu 2 kali. 2 kali balik pukul 5 petang. pukul 7 pagi dah keluar rumah. pukul 5.30 petang baru tiba rumah. orang kerja pejabatpun senang. kerja tak payah bawa balik. buku2 bertimbun nak diperiksa. badan dah letih. jadi, hasilpun bukannya bertambah naik, malah menurun. huuuh...

hah itulah, sape suh minta kerja jadi cikgu dulu. ingat senang ke? dah tercebur sekarang baru tahu susah jadi cikgu.

tapi, cikgu2 sekalian. tuhan dah kata. setiap yang kita buat dengan penuh keikhlasan, insya allah ganjarannya cukup besar untuk anak cucu kita nanti. hari ni kita bantu anak orang, esok2 orang bantu anak kita. kan kan kan....... kita tak sedar sebenarnya. Tuhan bayar cash kat atas dunia lagi setiap tindak tanduk dan sikap yang kita tunjukkan. Contohnyalah, kita culas dan cenekel dengan anak2 murid kita, cuba kita check, anak2 kita ok tak? kalau ada yang tak ok, hah, itu tandanya tuhan bagi kita peringatan. kalau memang kita sangat ok, tapi anak kita masih tak ok, itu tandanya tuhan nak uji kesabaran kita. haaa macamtulah ustaz2 selalu kata. he he he.

0 comments:

Pos Popular

Kenali diriku

Foto Saya
Seorang pencari ilmu kerana sesungguhnya terlalu luas IlmuMu ya Allah. Berikan aku minda yang sihat, untuk terus menimba ilmu di bumiMu ini.