Juara Siput.......

Tau pulak rasa malu, ingat dah tak tahu malu..... selalunya bila nak diambil gambar, bukan main berposing, hari ni semua tunduk dan memalingkan muka ke arah lain. ha ha ha. malu kunun.


Hari Jumaat lepas, perhimpunan rasmi diadakan. Pukul 7.15 semua pelajar sudah diarah turun ke padang perhimpunan. Biasanya perhimpunan tidak rasmi akan mengambil masa 20 minit sahaja. Jadi kalau semua dah berkumpul pukul 7.20, pukul 7.40 dah boleh bersurai. Tapi biasalah, masing2 cuba menjadi juara siput babi. Yang menang ialah kumpulan pelajar asrama. Hah ape lagi, guru disiplin naik meradang jugak dibuatnya. GPKHEM pun terpaksalah merotan di tapak tangan setiap juara siput babi tadi, termasuklah yang pakai tudung hitam untuk PJ. Dah berbuih diingatkan hanya tudung putih atau cream saja yang dibenarkan, tapi semua "degil", kata bos dan tak mahu mendengar kata. Bos sendiri yang membebel hari ni. Pung-pang, pung-pang, cikgu2 pun kena tegur juga agar dapat beri perhatian dan sama2 memastikan disiplin dipatuhi oleh semua pelajar. Kalau tak reti2 bahasa juga tak tahulah budak2 ni.

Agaknya.... sudah tiba masa rasanya mereka ni diberikan kebebasan berpakaian, macam kat negara maju yang lain. Malaysia dah maju kan? Negara maju mana ada pakaian seragam lagi. Pelajar mereka bebas nak pakai ape saja. Malah menurut anakku yang belajar di luar negara, ada yang datang kuliah macam pakai baju tidur je. he he he. mesti diorang suka datang sekolah kalau mereka bebas nak pakai ape saja. paling tidak berlumba2 untuk menayangkan fesyen pakaian masing2. Ciri2 negara maju dahpun mula ada. Ciri negara maju yang pertama ialah, keruntuhan moral yang menjadi2. hah... dah maju la tu. Itulah yang perlu dibayar demi sebuah kemajuan.......

0 comments:

Pos Popular

Kenali diriku

Foto Saya
Seorang pencari ilmu kerana sesungguhnya terlalu luas IlmuMu ya Allah. Berikan aku minda yang sihat, untuk terus menimba ilmu di bumiMu ini.