KETAWALAH

video

Label:

HILANGKAN STRESS















Luangkan masa anda dengan melihat alam yang hijau. Berjalanlah melaluinya. Nikmatilah kedamaiannya dan rasakan nyamannya. Insya Allah, hilanglah stres anda.

Selasa, Oktober 13, 2009

KAJIAN TINDAKAN


8 Oktober 2009

Pagi tadi pergi menghadiri taklimat prosedur kemasukan ke IPTA 2010/2011 di Dewan Bestari, JPM. Kata pengarah datang kul 8.30 pagi, tak jadi sebab ada perhimpunan Jabatan. Dah tau ada perhimpunan dan dah biasapun kalau ada perhimpunan memang makan masa, tak payahlah buat aturcara bersama pengarah, teruskan sajalah dengan taklimat. Terasa terlalu banyak masa yang dibuang percuma. Geram jugak tapi itulah hakikatnya. Kita merancang, Tuhan yang menentukan, tapi takkan tiap kali nak salahkan takdir, kan Tuhan suruh kita usaha dan buat yang terbaik. janji kan wajib ditepati, dosa tau kalau mungkir janji. Hah sape nak tanggung tu.
Taklimat IPTA boleh tahanlah jugak, tapi taklimat Matrikulasi je yang rasa sungguh tidak memuaskan. Alangkah baik kalau yang beri taklimat tu orang dari KPM bahagian Matrikulsi sendiri. Guru-guru kaunseling Jasin dah resah. Dh kul 12.30 taklimat matrikulasi tak habis lagi. Kul 2 kena berkumpul di PPD Jasin, sebab ada kursus Kajian Tindakan di Hotel City Villa, Kuala Lumpur. Jadi sorang demi sorang keluar, tapi aku sempatlah tunggu hingga pegawai baru memperkenalkan diri. Kan cantik kalau masa tunggu pengarah yang tak kunjung tiba tadi buat sesi memperkenalkan diri dan taklimat ringkas tentang perkhidmatan kaunseling. Anyway, Tahniah En. Muhammad Zulhijri!!!!. Orang muda pastinya penuh idea dan bersemangat waja. Kami sedia memberikan kerjasama. Insya Allah.

Kul 3.15 bertolak ke KL. Tiba di Hotel City Villa kul 6.30, huhh jalan jam di Kuala Lumpur. Malamnya mula kul 8. Hebat guru kaunseling Jasin, tak tau penat dan letih, terus mula kursus lepas makan malam tu. Kagumnya aku dengan Pn Salwati dari SMK Seri Mahkota yang telah berkongsi pengalaman tentang membuat Kajian Tindakan. JU Kebangsaan tu. Dah pernah bentang hasil kajiannya hingga ke peringkat antarabangsa. Wa tabik lu Pn Salwati, yang penuh dedikasi sebagai guru chemistry. Bukan nak puji tapi itulah hakikat nak jadi guru sebenar guru. Sentiasa Muhasabah Diri dan Memberikan Perkhidmatan Terbaik Kepada Para Pelajar. Barulah kes pelajar ponteng kelas tak akan berlaku, sebab guru sentiasa mencuba pelbagai cara untuk membuat pengajaran menjadi menarik dan tidak membosankan. Kul 10.30 malam baru berhenti. Rasa macam tak puasje nak dengar lagi, termotivasi rasanya untuk buat kajian. Terimaksih Puan Salwati.

9 Oktober 2009
Turun sarapan kul 7 pagi. Ramai member dah mula sarapan. Kul 8.00 pagi masuk dewan kursus. Hazlin dah ada. Orang pertama tiba. Penuh semangat, syabas lin. Sambung slot Puan Salwati lagi, dia tunjuk contoh-contoh kajian tindakan yang pernah dibuat. Kata Puan Salwati, refleksi dibuat pada permulaan, semasa dan selepas kajian. Tajuk Kajian Tindakan mesti menyatakan masalahnya, tindakan atau ubatnya dan kumpulan sasarannya. Dah Faham. Insya Allah boleh buat. Lepas minum kul 10.30 pagi semua bersemangat memulakan kertas cadangan kajian tindakan. Kebanyakannya mendapatkan maklumat melalui soalan kaji selidik yang dah dibuat lebih awal di sekolah masing-masing. Kesian kumpulan yang tak cukup ahli, Kumpulan Zurinah, Rohana dan juga Kumpulan Tan Ai King. Dia orang buatlah sorang-sorangje. Takpe janji boleh tunjukkan hasil cadangan kajian yang nak dibuat nanti. Memang hebat Guru Kaunseling Jasin.
Kul 12.30 berhenti makan tengahari dan lepas tu guru lelaki pg sembahyang jumaat, yang perempuan jalan-jalan shopping. Kul; 3.30 petang sambung menaip lagi. Kul 4.30 berhenti, penyelaras bagi peluang gi shopping sebab esok dah nak balik.
Kul 8.00 malam ada jamuan hari raya. Kul 9.00 mula sambung menaip cadangan kajian tindakan. Dah kul 10.45 malam masih ada yang tak nak berhenti, dipaksa berhenti sebab pekerja hotel nak mengemas.

10 Oktober 2009
Kul 8 pagi, setiap kumpulan menyiapkan slide untuk sesi pembentangan.
Kul 10.30 pagi sesi pembentangan kertas cadangan kajian tindakan bermula. setiap kumpulan diberi masa 5 minit je untuk bentang apa yang telah diperolehi dari soal selidik yang dibuat. 9 tajuk yang dibentangkan ialah:-

1. Mengurangkan kadar ponteng sekolah di kalangan pelajar smk seri mahkota dan smk nyalas dengan kaedah agape love. 10.32 pagi – 10.38
2. Meningkatkan Sikap Mahu Bertanya Soalan Menggunakan Kaedah “SOSO” 10.39 – 10.44
3. Kaedah “DIR” Dalam Menangani Gejala Buli di SMK Jasin, SMK Jasin Dan SMK SDARY. 10.45 – 10.52
4. Kaedah LEMBAGA : Satu Kaedah Untuk Menangani Masalah Ponteng Kelas 10.53 – 10.59
5. Punca-Punca Masalah Pergaduhan Pelajar Sekolah Menengah 11.00 – 11.016
6. Mengatasi Masalah Vandalisme Melalui Kaedah Sekolahku Rumahku. 11.19 – 11.22
7. Menangani masalah bercinta melalui kaunseling kelompok. 11.23 – 11.30
8. “sayang anakku sayang – program khas mengurangkan pengambilan rokok di kalangan pelajar sekolah menengah menengah. 11.35 – 11.40
9. Mengatasi tabiat mencuri melalui kaedah NASA 11.43 – 11.48

Pengaruh Hasil Kajian Tindakan Puan Salwati yang bertajuk “Teknik COMEL”: Satu Kaedah Untuk Menguasai Sifat Kimia Sebatian Karbon, cukup terkesan.
Cuma Tajuk 5 macam bukan tajuk kajian tindakan je. takpelah baru belajar.
Tahniah !!!!!! semua Guru Kaunseling Jasin yang hadir.

TIPS PETAH BERBICARA
















MEMULAKAN UCAPAN
Gaya tersendiri
Berkeyakinan
Berjalan dengan tenang
Adakan hubungan dengan audiens
Tunjukkan Senyuman, ceria
Mulakan ucapan tanpa memandang nota
Mulakan dengan terimakasih kepada pengacara majlis
Perkenalkan diri, kumpulan
Nyatakan perasaan, harapan dan jangkaan terhadap pendengar

KETIKA UCAPAN
Nyatakan kerangka isi ucapan
Mulakan dengan isu hangat / isu semasa
Nyatakan betapa pentingnya audiens mendengar ucapan anda hari ini
Buat jenaka, sekali sekala
Ajukan soalan- kaitkan dengan pendengar
Gunakan kata-kata hikmat
Selitkan contoh, data dan statistik untuk menguatkan hujah anda
Nada suara
Perkatakan sesuatu mengenai majlis
Berklaitan dengan sejarahTunjukkan bahawa kita gemar berucap
Memuji pendengar dengan ikhlas

PENUTUP DAN RUMUSAN UCAPAN
Rumusan apa yang telah disampaikan
Selitkan mutiara kata
Harapan kepada audiens
Ucapan terima kasih pada penganjur
Ucapan terimakasih pada pendengar
Berjalan ketempat duduk dengan sopan dan bersemangat

PANTANG LARANG BERUCAP
Elakkan ungkapan seperti berikut:
“Terlebih dahulu saya minta maaf kalau …”
“Sepatutnya orang lain membentang, tetapi kerana orang itu pergi ke IPTA ..
Ehh..!! “Saya sebenarnya tak pandai berucap..”
Saya tidak bercadang untuk bercakap hari ini.
Inilah kali pertama saya bercakap
Saya hanyalah bidan terjun..
Minta maaf kerana tertinggal nota

ELAKKAN SEMASA BERUCAP
Bergayut pada rostrum
Berdiri senget,
Menenggek
Berpeluk tubuh,
tangan dalam poket ,
pergerakkan melampau
Terlalu banyak bergerak
Menggaru,
gosok hidung,
patah jari,
menggaru misai/janggut,
memperbetulkan pakaian, rambut, menggaru kepala ,
bermain lidah / bibir
Bermain dengan alatan menulis
Kerap menyelakkan nota

USAHA TANGGA KEJAYAAN

Hari Konvokesyen UTeM - Tahun 2006
Dari kiri, Farihin, adik Ipah yang bongsu, ayah Ipah, Talib Bin Che Lah, yang pakai jubah Konvo tu Ipah, belakang Ipah, Amirul, adik lelaki, sebelah Ipah emak, Rohaya @ Jaayah Bte Dolah dan kakak Ipah, Nor Azrina. Yang jadi cameraman, kaklong, Bazlin.

Zaripah, itulah nama yang diberi oleh ayah dan ibu. Masa kecil-kecil dulu orang usik dia dengan panggilan zirafah. He he he, jangan marah Ipah. Ipah dulu bersekolah di SK Terantang, Jasin, Melaka. Keputusan UPSR taklah sehebat kawan-kawan lain. Ipah cuma dapat 1A, 2B dan 2C je. Ipah masuk SMK Iskandar ShaH, Jasin, Melaka, tingkatan 1 hingga 5. PMR dapat 3A, 3B 1C dan 1D dan SPM dapat 2A, 5 Kepujian dan 2 subjek setakat lulus. Kemudian Ipah dapat masuk Matrikulasi Pulau Pinang ambilan kedua. Ipah memang pelajar biasa, yang mempunyai usaha yang luar biasa. Ipah berpeluang menyambung pelajarannya ke peringkat Ijazah di UTeM, Melaka dalam bidang Kejuruteraan Eletronik. Alhamdulillah sekarang dah bekerja di Syarikat MRE di Shah Alam. Insya Allah akhir tahun 2009 akan mengakhiri zaman bujangnya. Tahniah Ipah. Mak Mah kagum di atas usaha gigihmu.

Label:

THE WINNERS VS THE LOSERS
















The winner is part of the answer;
The loser is always a part of the problem.
The winner always has a plan;
The loser always has an excuse.
The winner says ‘let me do it for you’;
The loser says ‘that’s not my jobs’.
The winner sees an answer in every problem;
The loser sees a problem in every answer.
The winner sees a green near every sandtrap;
The loser sees a sandtrap near every green.
The winner says ‘it may be difficult but it’s possible’;
The loser says ‘it’s may be possible, but it’s difficult’.

HITAM PUTIH KEHIDUPAN SENDIRI YANG MENENTUKAN



















Lihatlah sekitar alam dunia luas terbentang
Langit tinggi kebiruan
Pohon-pohon kehijauan
Hembusan bayu yang menyegarkan

Dengarkan di sana sini beburung riang menyanyi
Bebunga aneka warna sumber kedamaian jiwa
Ku syukuri nikmat Maha Esa

Begitu berharga kehidupan ini
Bagi mereka yang tahu menghargai
Mengapa terdorong oleh perasaan
Kalau turutkan hati diri menjadi korban

Tiada yang dapat lari dari masalah diri
Hadapilah dengan tenang
Tiap cabaran yang datang
Atasinya dengan keimanan

Sekadar buat renungan untukmu
anak tersayang
Hitam putih masa depan
Sendiri yang menentukan
Hidup ini usah persiakan

Jom Bercinta 2009

Bercinta biar suci.

Isnin, Oktober 12, 2009

MENGGAPAI AWAN 2008



















Label:

AKTIVITI TAHUN 2009
















Program Kecemerlangan Tingkatan 4 telah diadakan di Dewan SMKIS pada 4 Julai 2009.
Pembelajaran Koperatif dengan menggunakan strategi STAD.

Tahniah kepada semua pelajar yang hadir.


Label:

Isnin, Julai 10, 2006

Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling

Salam sejahtera,
Kepada semua pengunjung amnya dan para pelajar SMKIS khasnya,

Anda bahagia?
Anda derita?
Apa saja........
Andalah yang menentukannya.
posted by Normah @ 10:14 PM

0 comments:

Pos Popular

Kenali diriku

Foto Saya
Seorang pencari ilmu kerana sesungguhnya terlalu luas IlmuMu ya Allah. Berikan aku minda yang sihat, untuk terus menimba ilmu di bumiMu ini.