WUDUK

Semalam satu soalan diajukan kepadaku oleh seorang teman ketika ngeteh di kedai farah. "Kalau orang takde rambut macam mana dia nak sapu rambut dia masa ambil wuduk?"
Setahu aku tak ada la pulak kena sapu rambut, sapu kepala adalah, nanti aku check dalam buku Ismail Kamus "Indahnya Hidup Bersyariat".
Hari ni akupun tengoklah buku Ismail Kamus tu. Hah kan dah betul, Bab Solat, muka surat 75, Fardu Wuduk:- 1. Niat 2. Membasuh muka 3. Membasuh kedua-dua belah tangan hingga ke siku 4. Menyapu sedikit air di bahagian kepala (Memadailah dengan menyapu sedikit sahaja air ke atas mana-mana bahagian kepala. Selepas menyapu air di atas kepala sunat pula membaca: "Ya Allah, tutupilah akan daku dengan rahmat Engkau, dan turunkanlah kepadaku keberkatan Engkau, naungilah akan daku di bawah naungan Arasy Engkau pada hari tidak ada naungan melainkan naungan Engkau.") 5. Membasuh kaki hingga dua buku lali dan akhir sekali yang ke 6. Tertib iaitu didahulukan mengikut giliran yang ditentukan. Ikut nombor 1 hingga 5 tu lah.

0 comments:

Pos Popular

Kenali diriku

Foto Saya
Seorang pencari ilmu kerana sesungguhnya terlalu luas IlmuMu ya Allah. Berikan aku minda yang sihat, untuk terus menimba ilmu di bumiMu ini.