Monday, October 12, 2009

RAYA DAH SELAMAT































Sunday, October 11, 2009

PEMBELAJARAN KOPERATIF

MENINGKATKAN KECEMERLANGAN MURID SECARA MENYELURUH MENGGUNAKAN STRATEGI STAD
Oleh :
Normah Abdullah
Guru Kaunseling Sekolah Menengah Kebangsaan Iskandar Shah
77000 Jasin, Melaka

ABSTRAK

Kajian ini dijalankan untuk meningkatkan kecemerlangan murid dalam Peperiksaan PMR 2009 secara menyeluruh. Kajian ini melibatkan 112 orang murid tingkatan 3 Kelas Rancangan Khas dan 131 orang murid tingkatan 3 Kelas Kawalan. Tinjauan dan pemerhatian awal telah dibuat ke atas keputusan ujian pengesanan bulan Mac, peperiksaan pertengahan tahun dan ujian pengesanan bulan Julai 2009. Daripada analisis ketiga-tiga ujian tersebut memberikan gambaran bahawa wujudnya jurang yang sangat ketara di antara murid yang memperolehi markah tertinggi dan murid yang memperolehi markah terendah dalam mata pelajaran Matematik, Bahasa Inggeris, Sains, Sejarah dan Geografi dalam kedua-dua kumpulan pelajar tersebut. Kaedah pembelajaran Koperatif dengan menggunakan strategi STAD telah didedahkan kepada semua guru yang terlibat. Diharapkan dengan kaedah ini dapat merapatkan jurang perbezaan pencapaian murid dalam peperiksaan PMR 2009 nanti.

KURSUS KAJIAN TINDAKAN


Bersama Puan Salwati, JU Kajian Tindakan Kebangsaan. Cenderamata tanda penghargaan disampaikan oleh Tn Hj. Zaki bin Baki, Pengerusi MGK Daerah Jasin.




















Di bilik seminar, hotel city villa.
Guru-guru kaunseling Daerah Jasin.
8 - 10 Oktober 2009.

Guru Kaunseling Daerah Jasin Mengorak Langkah....

Tahniah kepada semua Guru Kaunseling Daerah Jasin kerana telah berjaya mengikuti kursus Kajian Tindakan yang telah diadakan di Hotel City Villa, Kuala Lumpur, dari 8 hingga 10 Oktober 2009. Kesudian Pn Salwati, JU Kajian Tindkan Kebangsaan, untuk berkongsi pengalaman dan memberi tunjuk ajar kepada semua guru kaunseling Jasin, amat bermakna, dan sangat dihargai. Komitmen yang tinggi telah ditunjukkan oleh semua guru kaunseling sepanjang kursus. 9 tajuk telah berjaya dicadangkan pada hari terakhir kursus. En. Yusof Ahmad, Tuan Pegawai Pelajaran Daerah Jasin telah berkesempatan menyempurnakan majlis penutup kursus. Turut hadir ialah En. Masud Marzuki, pegawai Latihan Dalam Perkhidmatan, PPD Jasin.

0 comments:

Pos Popular

Kenali diriku

Foto Saya
Seorang pencari ilmu kerana sesungguhnya terlalu luas IlmuMu ya Allah. Berikan aku minda yang sihat, untuk terus menimba ilmu di bumiMu ini.