Anakku 21 orang semuanya

Anak akak berapa orang? seorang kenalan bertanya. Aku jawab 21..... Boleh nampak muka hairan bin ajaib dia.... mahu nya dia nak percaya. Aku sambung tolak 20... he he he. Dia ketawa. Tak apelah kak. Alhamdulillah.... Lelaki ke perempuan kak? Dia bertanya lagi. Lelaki.... jawabku. Dah berapa umurnya kak... dah 21 nak masuk 22lah tahun ni. Dah kerja ke kak?. ..... dia belajau lagi......

Dia memang anak yang bijak. Dari kecil lagi, perkataan "pandai, bijak, baik" sentiasa didendangkan pada mindanya. Dan hingga hari ini, Alhamdulillah, dia masih mengekalkan kebijaksanaannya itu. Semester pertama di UIUC, USA, dia dapat 4 flat. Aku doakan dia terus bijak bukan saja dalam akademik, tapi dalam semua aspek kehidupan secara holistik. Bijak IQ, bijak EQ, bijak SQ. Punya akhlak yang terpuji. Minta dia dijauhkan dari segala kemaksiatan dan dan kemudaratan serta tipu daya syaitan. Ameen.





0 comments:

Pos Popular

Kenali diriku

Foto Saya
Seorang pencari ilmu kerana sesungguhnya terlalu luas IlmuMu ya Allah. Berikan aku minda yang sihat, untuk terus menimba ilmu di bumiMu ini.