Serupa mati la tu

Entah mana hilangnya buku yang aku pernah beli ni. Baru baca separuh je. Aku bawa ke Hospital Tun Husin On, masa kena temankan emak aku menjalani pembedahan matanya. Agaknya aku tertinggal kat situlah tu, dah lama dah.

Cuma apa yang aku ingatlah ialah "Kita boleh capai apa yang mahu jika kita setkan fikiran kita ke arah itu".

Kalau kita kata kita tak boleh, memang kita tak akan buat ape2lah untuk menjadikannya boleh.
Sebaliknya jika kita setkan dalam fikiran kita bahawa kita pasti dapat sesuatu, ajaibnya, segala tindak-tanduk kita akan menjurus ke arah memperoleh apa yang mahukan itu.

Untuk berjaya, tak boleh berfikiran sempit.
Untuk berjaya, tak boleh berfikiran negatif.
Untuk berjaya dalam ape2 bidang pun, kitalah yang setkan dalam fikiran kita.
Kalau dah memang kita kata kita tak akan dapat, memang tak akan dapatlah sampai bila2 pun.
Kalau berfikir, fikirkan yang hebat2. Insya Allah, hebatlah jadinya. Tanpa sedar tindak tanduk kita akan selaras dengan fikiran kita. Itulah ajaibnya berfikiran besar.

Macam mana kalau kita malas fikir, tak mahu fikir, tak kuasa fikir, penat fikir, bosan fikir, menyampah fikir ????

Serupa matilah tu.

0 comments:

Pos Popular

Kenali diriku

Foto Saya
Seorang pencari ilmu kerana sesungguhnya terlalu luas IlmuMu ya Allah. Berikan aku minda yang sihat, untuk terus menimba ilmu di bumiMu ini.