Ibu dan ayah yang bijaksana


Pagi ini aku betul2 sedih dan kecewa. 11 orang boleh sembahyang, tapi tak mau sembahyang. Aku paksa, maka sembahyanglah mereka dalam keterpaksaan. 11 orang lagi mengaku belum mandi wajib, aku kerahkan mereka mandi dan sembahyang. Mereka akur dalam keterpaksaan.

Memang aku yang salah, tak pandai menelah. Aku kira semua orang faham apa yang sering ustaz perkatakan. Sembahyang itu tiang agama. Amalan pertama yang akan dihisab di padang mahsyar nanti ialah sembahyang. Kanak2 tadika kata, "sape tak sembahyang masuk neraka". Alhamdulillah, itulah juga ajaran ibu dan ayahku. Aku faham dan aku buat. Waktu kecil dan remajaku, ayah akan marah kalau tak sembahyang. Jadi bila aku dah jadi ibu, aku juga ikut seperti ayah dan ibuku buat padaku sewaktu aku kecil dulu. Aku marah kalau anakku tak sembahyang. Aku beli rotan bila umurnya 10 tahun. Alhamdulillah, rotan itu tetap tergantung di tepi dinding. Tak pernah sekalipun rotan itu singgah di tubuh anakku, kerana dia juga akur seperti aku akur pada ayah dan ibuku dulu. Dia anak yang baik dan taat seperti aku juga (he he he masuk bakul, angkat sendirila tu)

Aku kira semua orangpun faham dan akan buat suruhan Tuhan itu. Aku kira tak akan ada orang yang buat2 tak tahu dan tak mahu buat iaitu engkar perintah dan suruhanNYA. Tak rasional betul aku ni. Kalau semua orang ok, taklah Tuhan kata ada Neraka dan ada Syurga. Moga kau tempatkan aku di syurgaMu ya Allah, sesungguhnya aku tak sanggup menanggung siksa nerakaMu.


0 comments:

Pos Popular

Kenali diriku

Foto Saya
Seorang pencari ilmu kerana sesungguhnya terlalu luas IlmuMu ya Allah. Berikan aku minda yang sihat, untuk terus menimba ilmu di bumiMu ini.