Gadisku, sayangilah dirimu...

Hari ini bagi "pep talk" kat budak2 perempuan tingkatan 1 dan 2. Kira-kira macam pendidikan seks jugalah. Isnin baru2 ni aku sempat dapatkan respon dari 24 orang pelajar tingkatan 2.
"Mengapa perlunya pelajar mempunyai special "boyfriend atau girlfriend" atau istilah budak2 sekarang "couple" Ini jawapan yang aku perolehi:-
1. nak menunjuk2
2. lelaki nak tunjuk dia matang
3. mendapat lebih sayang
4. menyahut cabaran
5. ikut trend
6. bosan - jadi perlu teman
7. terpengaruh
8. back up, kalau ada sape2 usik ada orang backing
9. luahan perasaan
10. suka sama suka, nak dianggap special, nak ada ikatan
11. menigisi masa lapang
12. mencari pengalaman baru
13. motivasi datang ke sekolah - bersemgat datang sekolah
14. memenuhi tuntutan semasa
15. mencari perhatian
16. tempat mengadu
17. tidak mahu ketinggalan zaman
18. tiada kasih sayng ibu bapa
19. berkongsi kasih sayang
20. masalah keluarga
21. melepaskan nafsu
22. teman belajar seks
23. untuk menambah masalah
24. perlu teman romantik

Satu persatu pendapt yang mereka utarakan, aku tulis pada papan putih. Nombor 22 tu sebenarnya tiada perkataan seks tapi aku sengaja tambah. Ada sorang pelajar perempuan bangun, " Cikgu saya bantah yang nombor 22 tu, kami cuma belajar je la, bukan belajar tentang seks." katanya.

Aku tanya"Habis tu yang duduk berdua-duaan rapat2 sambil pegang2 tangan dan sebagainya itu ape, boleh peluk2 cium2 lagi kat bas stand tu ape?, kan itu semua ke arah seks kan?"

Bengang dia. Mengaku kalahlah akhirnya, sebab banyak yang berlaku, yg bercouple memang seringkali menjurus ke arah perlakuan seks bebas.

Hari ini aku bacakan dapatan aku itu, ramai yang mengangguk setuju dengan pendapat itu. Justeru itu, anak2 gadisku! peliharalah kehormatanmu. Sayangilah dirimu, hargailah dirimu. ingatlah betapa sucinya dirimu. Kehadiranmu ke muka bumi ini disambut gembira ibu ayah dan seluruh keluarga. Hasil dari perhubungan mulia dan suci kedua ibu dan ayahmu. Jangan sekali kau nodai dirimu dengan membenarkan manusia bernama kekasih menyentuh dirimu. Yang berhak dan yang layak untuk menyentuhmu ialah suamimu saja, sabarlah menunggu detik itu.

Jangan sekali kau ikut kata hati dan runtunan nafsu. Jangan kau persiakan harapan ayah ibu agar kau pandai jaga diri. Kebebasan yang mereka beri bukan untuk kau rosakkan dirimu sendiri. Ingatlah anak2 gadis yang manis, "perempuan yang baik adalah untuk lelaki yang baik, manakala perempuan yang jahat ialah untuk lelaki yang jahat".

Apapun yang ingin kau lakukan mintalah keizinan kedua ibu bapamu, jangan kau bohongi mereka. Kalau mereka tak beri keizinan itu tandanya dirimu lebih selamat dan jauh dari maksiat. Rajin2lah baca Quran dan dirikanlah Solat.

1 comments:

Anis Zahorin

betul tu cikgu..yg penting kena study dulu..

Pos Popular

Kenali diriku

Foto Saya
Seorang pencari ilmu kerana sesungguhnya terlalu luas IlmuMu ya Allah. Berikan aku minda yang sihat, untuk terus menimba ilmu di bumiMu ini.