A+++

Dapat relief hari ni kul 2.05 - 2.45, Tkn 3. Yang sangat menghairankan aku, semua budak-budak Tkn 3 baik-baik belaka hari ni. Senyap dan sunyi kelas. Macam tikus jatuh ke beras. Semua kelas macam tu. Sunyi dari bunyi. Bisukah mereka hari ni. Atau dah bertaubat tak nak buat bising. Kalau dari pagi tadi macam ni kan bagus. Emmmmm............ meja dengan bangku... memanglah bisu.

Sebenaunya aku nak cerita macam mana nak kira merit nak masuk IPTA untuk budak-budak lepasan SPM 2009 ni nanti.

A+ : 18, (1A) A : 16, (2A) A- : 14, (3B) B+ : 12, (4B) B : 10, (5C) C+ : 8, (6C) C : 6, 7D) D : 4, (8E) E : 2, (9G) G : 0

Nak kira, kena tau subjek utama ikut aliran. Kalau aliran sains subjek utama yang akan dikira ialah Matematik, Matematik Tambahan, Fizik, Kimia dan Biologi (atau yang sewaktu dengannya). Kalau budak-budak sastera pula subjek utama ialah Bahasa Melayu, Matematik, Sains, Sejarah dan Pendidikan Islam (atau yang sewaktu dengannya). Itu baru 5 mata pelajaran. Kena campur lagi 3 mata pelajaran yang lain yang terbaik.

Yang 5 mata pelajaran utama tadi tu jumlah dia 90 markah, dan yang tambahan 3 lagi mana-mana terbaik 30 markah. Jumlah markah daripada dua-dua bahagian ni dibahagi pula dengan 120 dan darab dengan 90. Ha itulah markah merit yang diperolehi. Kalau semua A+ dapatlah jumlah markah akademik 90 markah. Markah Koku 10. Jumlah semua kalau perfect 100 markah lah. Tapi mustahillah boleh dapat 100 kecuali Koku gi bertanding peringkat antarabangsa dan dapat Johan tu. Ada faham kaaaa..? Tak faham kalu, marilah berguru denganku.

0 comments:

Pos Popular

Kenali diriku

Foto Saya
Seorang pencari ilmu kerana sesungguhnya terlalu luas IlmuMu ya Allah. Berikan aku minda yang sihat, untuk terus menimba ilmu di bumiMu ini.