WUKUF DI ARAFAH



9 Zulhijjah, hari wukuf di Arafah hari ni, mulai masuk waktu zohor sampailah masuk waktu suboh esok 10 zulhijjah. Gambar kat atas ni amek dari internet, terimakasihlah pada orang yang upload gambar ni. Orang yang tak pergi haji bolehlah puasa sunat sempena wukuf di Arafah harini.

Teringat aku tahun 2004, aku sekeluarga menunaikan haji tahun tu, muhammad afiq, anak tunggalku waktu itu baru tingkatan 4, adikku marhaney yang telah menjaga anakku sejak berumur setahun dan suamiku yang baru pindah ke SMKDB setelah setahun dipindahkan ke Pulau Pinang.
Ketika berada di Arafah inilah waktu yang paling mencabar keimanan, walaupun satu malam sahaja berada di Arafah. Macam-macam ragam manusia dapat dilihat di sini. Nak tau sabarnya tidak manusia ialah masa berkeperluan untuk menunaikan hajat di bilik kecik. satu lagi masa nak naik bas ke mina dan muzdalifah. di sinilah kita boleh lihat tinggi atau tidaknya tamadun setiap individu. walaupun dari negara yang sama, 1 Malaysia, tapi nafsu nafsi jelas kelihatan. aku sekeluarga dapat bermalam di muzdalifah, cuma tak boleh tido je, sebab duduk beratapkan langit dan beralaskan tikar. sejuknya Allah sahaja yang tahu. lepas subuh baru dapat bas terakhir ke mina, kul 9 pagi tiba di mina. tak dapatlah sembahyang raya pagi tu. tak teringatpun pasal hari raya masa tu, dalam kepala hanya nak menyempurnakan segala rukun dan wajib haji saja. rehat sekejap dan bersarapan, kemudian terus pergi melontar jamratul aqabah, bercukur (aku potong lebih dari 3 helai rambut), pastu dapatlah tahalul awal. dah boleh buka ihram. esoknya pergi melontar ketiga2 jamrah, buat nafar awal, pastu bergerak ke Mekah untuk melaksanakan 2 lagi rukun haji iaitu tawaf haji dan sai.

Kalau nak tahu sabar tidaknya manusia, dan nak uji kesabaran, waktu melontar jamratul aqabahlah. aku terbayangkan kalaulah dibuatkan laluan sehala dan ada lampu trafik untuk jemaah haji yang nak melontar alangkah bagusnya, taklah berhimpit-himpit dan berebut2 hingga ada yang kena pijak dan sebagainya. semua diberi giliran dengan tenang dan teratur untuk melontar. manusia ni kalau lampu trafik tu biasanya dia sangat patuh, sebab tengah2 malam pun tak ada kereta lain yang kelihatan, kalau lampu merah, tetap dia berhenti. suami aku la tu. aku yang selalu kata, bolehlah bang, tak ada keta pun. dia tetap berhenti hinggalah lampu hijau menyala.

Aku buat kira2 bodoh aku, sebenaunya nak buat haji ni perlukan lebih kurang 3 hari je. Hari pertama masa wukuf di Arafah, hari kedua masa bermalam di Muzdalifah dan hari ketiga masa bermalam di Mina. Bila kesemua 6 Rukun Haji dapat disempurnakan dan 6 Wajib haji dilaksanakan sebaik mungkin dalam masa tiga hari ni, dikira dah tertunailah haji pada tahun tu. Kalau dicampur dengan waktu perjalanan pergi dalan balik dari Malaysia ke Mekah, 5 hari cukup kot.

Jadi aku tersangatlah heran kalau manusia2 yang sangat sibuk tu kata tak boleh pergi haji sebab takut meninggalkan keluarga/harta/kerja/dsbg terlalu lama, takut benau mati atau jatuh pape kedana kalau pergi buat haji, dan meninggalkan perusahaan lama-lama. gi melancong entah kemana-mana tu hingga berminggu-minggu boleh pulak. itulah manusia. pilihan memang di tangan mereka sendiri.

Esok hari raya Qurban. Selamat Hari Raya.

0 comments:

Pos Popular

Kenali diriku

Foto Saya
Seorang pencari ilmu kerana sesungguhnya terlalu luas IlmuMu ya Allah. Berikan aku minda yang sihat, untuk terus menimba ilmu di bumiMu ini.